Twintig jaar geleden was bloemkool in Nederland de meest gekochte groente. Veel mensen boven de veertig zullen het zich vast nog wel herinneren. Is het daarna bergafwaarts gegaan met bloemkool? Het antwoord is nee, maar meer promotie onder jonge kopers is wel wenselijk.
Laten we starten met de ontwikkelingen in de Nederlandse productie. In 2002 bedroeg de bloemkooloogst in Nederland 42 miljoen kilo. In de jaren erna bleef de productie redelijk stabiel. Na 2010 zakte de oogst een paar jaar onder de grens van 40 miljoen kilo, maar na 2016 kwam het jaarlijkse aanbod boven 45 miljoen kilo uit. Ongeveer driekwart van de oogst wordt op de binnenlandse markt verkocht.
Hoe zien de ontwikkelingen er ter vergelijking uit bij broccoli? In de afgelopen twintig jaar is de jaarlijkse productie van Nederlandse broccoli meer dan verdubbeld. Zo ging het in 2002 om 11 miljoen kilo en in 2020 oogstten de telers 23 miljoen kilo. In 2020 bedroeg de totale Nederlandse productie van bloemkool en broccoli samen 70 miljoen kilo tegen 53 miljoen kilo in 2002. Dat ziet er dus niet verkeerd uit.
Stevig op plek 6
In 2002 prijkte bloemkool bovenaan het lijstje van meest gekochte groenten in Nederland. Ui en tomaat volgden op de tweede en derde plaats. De verschillen tussen de producten waren niet groot. Drie jaar later stond bloemkool op de vijfde plaats. Weliswaar daalde de consumentenaankoop van bloemkool, maar met name de stijgende populariteit van tomaat, komkommer en ui zorgde ervoor dat bloemkool in rangorde daalde. Maar positief: bloemkool is niet verder gezakt dan de vijfde of zesde plaats in de top-10 meest gekochte groenten. Na 2005 is bloemkool op de ranglijst alleen nog voorbij gegaan door paprika en staat nu stevig op plek 6. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van GfK-cijfers.
Meer kopers
Wat zeggen de meest recente cijfers? In 2021 kocht 70% van de Nederlandse huishoudens weleens of regelmatig bloemkool. Na een dip in het aantal kopers in 2016 (62%) zit het aantal in de afgelopen jaren in de lift. Voor thuisconsumptie kochten Nederlandse huishoudens in het afgelopen jaar ruim 40 miljoen kilo bloemkool. Dit was het hoogste volume in de afgelopen tien jaar. De gemiddelde prijs die de consument in 2021 betaalde, lag 16% onder die van vorig jaar toen met name in het voorjaar sprake was van een klein internationaal (Spaans) aanbod met hoge prijzen.
Aandacht jongeren
Zijn er dan geen zorgen dat de bloemkoolconsumptie in de komende jaren kan dalen? Vooral onder jongeren is het belangrijk om bloemkool meer onder de aandacht te krijgen. De huidige veertigers en vijftigers zijn nog gewend om als kind thuis bloemkool te eten, want bloemkool was de meest gekochte groente in Nederland. Onder jonge kopers komt bloemkool momenteel niet voor in de top-10 meest gekochte groenten. Jongeren kiezen vaker voor broccoli dan voor bloemkool. Dus aandacht is vereist.
Verspakket en online
Hoe kan bloemkool aanhaken bij de stijgende populariteit van verspakketten en maaltijdboxen? Onder de hardlopers binnen de verspakketten zijn curry madras en groentesoep te noemen. Bij deze twee pakketten, bestaande uit verse groenten om een maaltijd te bereiden, zit meestal ook bloemkool. Ook wat betreft online aankopen doet bloemkool het zeker niet verkeerd. Online boodschappen doen scoort vooral goed onder gezinnen met kinderen. Online is bloemkool de vierde meest bestelde groente. Alleen komkommer, tomaat en paprika scoren online hoger. Door deze trend raakt bloemkool niet uit het oog van kinderen. Wat is er nog meer te bedenken om de aandacht op bloemkool te vestigen?