‘Plantbased’ heeft de toekomst. Slimme start-ups stoppen ook groente in ontbijt- en lunchproducten én in ‘junkfood’ dat daar ineens gezonder van wordt.
Eerst een paar open deuren. Gaat het over gezonder eten, dan denkt 99% van ons aan groente en fruit. Maar tussen denken en doen doemt een diepe en donkere kloof: nog maar 16% van de Nederlanders haalt de aanbevolen dagelijkse dosis. Terwijl in de grootste gezondheidscrisis sinds tig jaar gezond eten toch bovenaan ons boodschappenlijstje zou moeten staan.
Slimme groente-start-ups
Ruim baan dus voor slimme start-ups die met lekkere en hippe producten onze groente- en fruitinname kunnen vergroten. Zoals Grünten, het bedrijfje dat Berend Eberson nog tijdens zijn studie Gezondheidswetenschappen bedacht: een ontbijt op basis van groente of fruit, dat smaakt als taart. Een bakje van 150 gram bevat 63 gram groente. Lees op Food+Agribusiness hoe hij denkt te gaan doorbreken en waar hij zijn groente vandaan haalt.
Volume is nog bescheiden
Het is nog een bescheiden volume aan groente dat in deze ketens verwerkt wordt. Denk bijvoorbeeld ook aan de al wat verder doorgebroken groentetortilla’s van Fairy Tales, die ik de laatste weken veelvuldig langs zag komen in reclameblokken op tv. Deze tortilla\s bevatten in plaats van vooral een hoop meel maar liefst 45% groente. Een succesvolle innovatie, want in mijn lokale Dirk zag ik laatst ook al een huismerk-namaakversie liggen.
Noedels, pizzabodems en burgers
Of de noedels op basis van zoete aardappel, de pizzabodems en ‘rijst’ gemaakt van bloemkool, en natuurlijk al die burgers gemaakt van broccoli, spinazie, paddestoelen, wortel en uiteraard van de onvolprezen sojaboon of linze. Groentetuinders, nog voor 99% actief op de versmarkt, snuffelen zelf ook aan deze ketens. Zoal de gebroeders Duijvestijn en hun gedroogde tomaat. Of Harvest House dat met Food Fellows ‘veggies for foodies’ produceert, verwerkt in soepen en sauzen en zo meer.
Nationale Week Zonder Vlees
Over precies een maand zitten we midden in de Nationale Week Zonder Vlees. Deze vierde editie, van 8 tot en met 14 maart, markeert tevens de verjaardag van de coronacrisis. Mooi, zo vlak voor de verkiezingen om alle politici in campagnestand nog even goed te doordringen van de wenselijkheid om alle drempels naar gezond eten op te ruimen. En mooi dat hét voorbeeld dan altijd de btw op groente en fruit is. Een nieuw kabinet moet toch van goeden huize komen om daar niks aan te verhelpen.