Doorgaan naar artikel

38% tomatenverkopen is snoeptomaat

De verkoop van snoeptomaten beslaat 38% van de tomatenverkopen in Nederland. Dat is het grootste segment.

De Nederlandse supermarkten halen veel omzet uit snoeptomaten, blijkt uit cijfers van GroentenFruit Huis over de eerste 32 weken van 2020. Het omzetaandeel van 38% van de tomatenverkopen staat nog los van andere fijne types als losse cherrytomaten of cocktailtros. De standaard trostomaat is goed voor 27% van het omzetaandeel, losse tomaten nog maar 10%.

Snoeptomaatjes steeds populairder onder gezinnen

Snoeptomaatjes, een verzameling van fijne tomatentypes, krijgen steeds meer bereik onder gezinnen. Waar in 2017 nog 54% van de families snoeptomaatjes kochten, groeide dat in 2019 naar 57,5%. RedStar vergelijkt dat in een persbericht met wortel, dat met 32,1% op de tweede plaats staat, en snoepkomkommer (16,5%), andere groenten in hetzelfde snacksegment.

Promotie gezonde snoep

In de Week van het SnoepGOED wil RedStar met andere telers het belang van een dagelijkse portie fruit en groente onderstrepen. RedStar is met een omzet van € 120 miljoen de grootste teler van exclusieve tomaten in Nederland. RedStar ontwierp voor de promotieweek een campagne voor basisschoolleerlingen met een recept.

“Het gezonde lieveheersbeestje is bedacht door onze chefkok Fiona die al jarenlang de heerlijkste recepten met tomaten voorschotelt”, zegt Henri Lambriex, directeur van RedStar. In die campagneweek is een tijdschrift gelanceerd waarin klanten worden gestimuleerd deze week gezond te snacken. Ook Jos van Mil is daarin geïnterviewd, als grondlegger van het segment met de Tommies.

Lees verder onder de foto

Greenco zorgde met de Tommies voor de eerste doorbraak van snoeptomaatjes. - Foto: Greenco

Greenco zorgde met de Tommies voor de eerste doorbraak van snoeptomaatjes. – Foto: Greenco

RedStar in schappen Albert Heijn

De tomatenconsumptie in Nederland neemt toe, blijkt uit cijfers van RedStar. “We eten hier elk jaar 92 miljoen kilo tomaten en dat groeit elk jaar. Van alle tomaten die in de supermarkt worden verkocht, neemt de snoeptomaat met 38% het grootste aandeel in. Daarom zijn we blij dat onze trots, het Red Desire trostomaatje, sinds kort ook bij Albert Heijn in het groentenschap ligt.”

Die samenwerking startte in het tweede deel van 2020. De mini pruim trostomaatjes zijn alleen in de winkels te koop voor € 2,69 per verpakking van 200 gram.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin