Telen in de AH-keten zorgt voor zekerheid van afname, een eerlijke prijs en uitbetaling binnen 14 dagen.
Dat zegt Edwin Uijen, al 25 jaar AH-leverancier van prei, spinazie en rucola. In een paginagrootte advertentie in een aantal landelijke kranten trapt de Nederlandse marktleider de nieuwe duurzaamheidsstrategie af voor groente en fruit. Onder het label ‘Beter voor Natuur & Boer’ gaan de eisen voor duurzaamheid omhoog voor 200 groenten- en fruittelers, maar moet de vergoeding daarmee in lijn gebracht worden.
Afspraken met deelnemers
Zo wordt met deelnemers afspraken gemaakt over groene energie en het verkleinen van de CO2-footprint. Elk bedrijf krijgt een instectenhotel, ook moeten bloemrijke akkerranden verder gestimuleerd worden in het label. De campagne rond eerlijke prijs valt samen met een intensieve discussie met boerenorganisaties als Farmers Defence Force (FDF) over eerlijke prijs.
Inspanningen
Het lange samenwerken met AH geeft het telersechtpaar Yvette en Edwin Uijen ook vertrouwen in deze nieuwe fase. De teler doet er al alles aan om een natuurlijk ecosysteem te creëren vol insecten, wormen, schimmels en bacteriën. Uijen legt in de consumentenadvertentie uit dat hij zo min mogelijk intensieve grondbewerking toepast en groenbemesters zaait.
60% groente uit Nederland
AH zegt in de campagne 60% van de groenten in haar AH-winkels uit Nederland te betrekken. Bij aardappelen is dat 90%.