Doorgaan naar artikel

Accu beperkende schakel bij elektrische trekker

Is de Nederlandse agrosector klaar voor de introductie elektrische trekker? Een enquête wijst uit: er is belangstelling maar ook veel scepsis, vooral over de capaciteit van de accu.

Het overgrote deel van de agrariërs ziet zich binnen tien jaar nog niet omschakelen naar de elektrische trekker. Dat blijkt uit een enquête via Boerderij en Wageningen UR waaraan 246 boeren en loonwerkers meededen. Niet dat de boer niet overtuigd is van de elektrificatie van de trekker. Het vertrouwen in de huidige techniek, bekend van onder andere de auto-industrie, speelt hierin een belangrijke rol. Daarnaast geven ondervraagde boeren aan veel waarde te hechten aan het vertrouwde trekkermerk met de bijbehorende dealer.

Voordelen elektrische trekker

De mogelijke voordelen van een elektrische trekker zijn lagere kosten per draaiuur, extra vermogen en verbeterd rijcomfort. Ook zijn er fiscale voordelen mogelijk. Daarnaast zijn nog nieuwe technische ontwikkelingen mogelijk, zoals aftakassen die op elk gewenst toerental kunnen draaien en een frontaftakas die onafhankelijk draait van de aftakas op de achterbrug. Een elektrisch voertuig levert daarnaast vanaf het inschakelmoment 100% vermogen.

Onzekere levensduur van de accu

Naast een hoge aanschafprijs komen de nadelen die de ondervraagden verwachten vooral neer op beperkte accutechniek. Genoemd worden een beperkte actieradius, lange laadtijd en onzekere levensduur van de accu. De beperkte actieradius in combinatie met de laadtijden zorgt voor een onderbreking van de werkzaamheden, afhankelijk van het gebruik. Dit zien de ondervraagden als een behoorlijke beperking. Naast de onderbreking moet je continu rekening houden met het opladen van de accu’s en de tijd die dit in beslag gaat nemen.

CO2-uitstoot

Uit het onderzoek blijkt dat CO2-uitstoot niet erg belangrijk is voor de ondervraagden. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de uitstoot nog geen directie invloed heeft op de economische resultaten van een bedrijf. In de civiele en bouwsector is wel steeds meer vraag naar machines die weinig tot geen CO2 uitstoten. Grote projecten worden namelijk niet altijd gegund aan de goedkoopste inschrijving, omdat mededingers ook punten kunnen verdienen voor reductie van de CO2-uitstoot.

Lees het volledige onderzoek van Jort Hoestra, waarop dit artikel is gebaseerd.

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Robin Looman

redacteur TREKKER

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin