Doorgaan naar artikel

Duitse tomatenmarkt moderniseert

Duitsland is en blijft de grootste markt voor tomaten. Bovendien een door corona moderniserende markt.

Dat komt naar voren uit data van marktonderzoekers, gisteren gepresenteerd op het Global Tomato Congress. De totale Europese tomatenmarkt groeide in 2020 met € 646 miljoen, oftewel 11,3% ten opzichte van 2019. Met name pruimtomaten en snack- en cherrytomaatjes vonden gretiger aftrek.

De groei op de Duitse markt was volgens de gegevens van marktonderzoeksplatform Europanel zelfs nog ietsje boven het Europees gemiddelde, maar nog wel wat kleiner dan de groei van de Tsjechische tomatenmarkt en die van Polen en Spanje.

Duitser focust op duurzaamheid

Specifiek voor de Duitse markt was altijd dat zowel de supers als hun klanten tamelijk traditioneel ingesteld waren. Dat laat een recent onderzoek door bureau GFK in opdracht van de Nederlandse telersvereniging Growers United ook zien. In vergelijking met de Engelse en de Nederlandse markt vallen beduidend meer huishoudens in die traditionele groep.

Wel loopt Duitsland al jaren voorop waar het gaat om de vraag naar een extra duurzaam product: 26% van de Duitse consumenten heeft duurzaamheid op 1 staan, twee keer zoveel als in Engeland en Nederland.

Duitse consument moderniseert

De Duitse achterstand op het gebied van moderniteit wordt echter versneld ingehaald, volgens zaadbedrijf Rijk Zwaan, dat in haar Retail Center in Berlijn de vinger aan de pols van de consument houdt. Grote retailers én partijen als het Nederlandse Picnic en het Amerikaanse Amazon Fresh hebben in Duitsland in 2020 het online boodschappen doen gepopulariseerd. Lidl heeft een voor Duitse begrippen geavanceerde boodschappen-app gelanceerd. En het Duitse Hello Fresh heeft juist dit jaar in eigen land flinke concurrentie gekregen van de kookpakketten van onder meer Edeka en Aldi.

Andere eetmomenten met Tomato Times

Growers United is van plan om met het bovengenoemde GFK-onderzoek specifieke tomatentypes effectiever te promoten bij specifieke doelgroepen. De ene of de andere tomaat hoort niet alleen meer bij de een of andere groep consumenten en bij verschillende landen, maar ook bij een veelheid aan eetmomenten. “We willen consumenten vaker tomaten laten eten. Te beginnen bij het ontbijt”, zegt commercieel directeur Perry Dekkers van Growers United. “Tomato Times, noemen we die campagne.”

Tekst gaat door onder de foto

Promotie van een gezond ontbijtmomentje met een sportieve tomatenshake. - foto: Prominent

Promotie van een gezond ontbijtmomentje met een sportieve tomatenshake. – foto: Prominent

In Duitsland is het al relatief normaal om bij het ontbijt iets met tomaten te doen, maar in Engeland en Nederland niet. In Engeland wordt het vaakst ook bij de lunch tomaat gegeten. In Nederland is de avondmaaltijd veruit favoriet. “Maar we willen op al die markten ook extra momenten onder de aandacht brengen, zoals de middagsnack om 16.00 uur, het momentje dat Cup-a-Soup 20 jaar geleden probeerde te claimen.” Maar ook een avondsnack of een gezonde latenightsnack biedt kansen bij bepaalde doelgroepen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin