Europeanen zijn zeer positief over het effect van de land- en tuinbouw op leefbaarheid van het platteland. Dat blijkt uit de Eurobarometer-enquête onder 26.500 Europeanen.
Van de ondervraagden vindt 89 procent dat landbouw de leefbaarheid van plattelandsregio’s helpt beschermen, 86 procent vindt dat de sector bijdraagt aan een mooi landschap en 81 procent meent dat landbouw gunstig is voor het leefmilieu.
Een en ander werkt niet direct door in de aankoopmotieven. Bij de aankoop van voedingswaren letten Europeanen eerst op kwaliteit, dan op prijs en dan op herkomst van het product. Uit het onderzoek blijkt dat twee op de drie consumenten belang hecht aan kwaliteitslabels.
Kwaliteitslabels zijn voor twee op drie consumenten belangrijk. Toch is maar een minderheid van de Europeanen vertrouwd met de verschillende kwaliteitssystemen in de EU en de bijhorende labels. De verschillende Europese logo’s worden intussen wel beter herkend. Zo kent een kwart van de respondenten reeds het vrij nieuwe Europese logo voor bioproducten.
Opvallend is dat ruim de helft van de consumenten niet wakker ligt van de vraag of er wel voldoende voedsel geproduceerd wordt in hun land of in de EU. Driekwart van de 26.500 ondervraagden is wel bekommerd om het vraagstuk voedselzekerheid wanneer dat op wereldschaal bekeken wordt. 84 procent meent dat de EU derde landen moet helpen bij het verhogen van hun landbouwproductie.
Bron: Groenten & Fruit – Auteur: Ton van der Scheer