Bij ons in de tuin staan behalve groenten ook de zomerbloemen volop te bloeien. In de directe verkoop geeft dit extra loop en net even wat extra ‘emotie’, naast ons standaard assortiment aan agf, zuivel en andere producten.
Alles wat we in onze winkel verkopen moet topkwaliteit zijn: lekker en mooi product met als motto: ‘Van zo dichtbij als het kan en van zo ver als het moet’. Idealistisch alleen producten uit de buurt verkopen, is niet voldoende om de brede groep consumenten te bedienen en om een goede loop te krijgen.
Idealistisch alleen producten uit de buurt niet voldoende
Communicatie
We proberen daarbij open en duidelijk te communiceren over herkomst en de keuzes die we maken. En soms geven we onze klanten ook zelf de keuze. Een praktisch voorbeeld daarvan zijn sperziebonen: daarin hebben ze nu de keuze uit Marokkaanse boontjes of heerlijke Hollandse kasbonen. Het is mooi om te zien dat heel veel consumenten kwaliteit waarderen en bereid zijn om meer te betalen voor Hollands product. Maar dat is niet voor ieders portemonnee weggelegd. Dat laatste is dan ook een reden om een alternatief te bieden.
Consument weet weinig
Verbazend blijft het overigens hoe weinig de consument weet van het aanbod en wanneer dat beschikbaar is. Dat is ook niet zo vreemd. Immers, in de supermarkt zijn veel producten jaarrond beschikbaar en daar is de herkomst niet altijd even duidelijk. Als we nieuwe oogst (buitenlandse) aardappelen aanbieden, denkt men dat deze ook uit Nederland kunnen komen, ook al zijn ze hier amper gepoot. De consument is niet meer bewust van de seizoenen en het aanbod.
Breder aanbod Nederlands product
Het voorjaar komt los, temperaturen gaan omhoog en daar worden we blij van. Het aanbod van Nederlandse producten wordt weer breder en naast de bewaarproducten krijgen we weer producten van nieuwe oogst. Laat het zonnetje maar schijnen.