Doorgaan naar artikel

‘Bloemkool: nu ook groen, oranje en paars’

De supermarkt heeft me vandaag met bloemkolen – ja, u leest het goed – kunnen verleiden om lekker veel groenten te kopen. De groenteverkopen kunnen zo’n duwtje in de rug wel gebruiken de komende tijd.

Consumenten vallen alweer terug in oude gewoontes van meer uit eten en minder thuis koken. Dat is per saldo nadelig voor de totale groenteconsumptie. Goede verkopen en dito prijzen zijn hard nodig om oplopende productiekosten voor onder meer energie, transport en verpakkingen te compenseren.

Bloemkool in alle soorten, kleuren en maten

Het voordeel van alweer bijna anderhalf jaar thuiswerken, is dat ik ’s ochtends voor het werk boodschappen kan doen. Vanochtend wilde ik heel snel mijn aardappelen, braadworst, kaasschnitzels en bloemkool bij elkaar shoppen, maar mijn stop bij de bloemkolen duurde langer dan gepland. Het assortiment was ineens verviervoudigd! Er was niet alleen witte, maar ook groene, paarse en zelfs oranje bloemkool. Ik wist niet eens dat er oranje bloemkool bestond. Zou dit speciaal (maar te laat) voor het EK voetbal zijn bedoeld?

Het bloemkoolassortiment was ineens verviervoudigd!

Dus toen stond ik bij het AGF-schap te googelen en ontdekte dat oranje bloemkool zoeter is dan witte en dat de kleur te danken is aan dezelfde antioxidant als in winterpeen. Dat klonk goed, maar toch sloeg de twijfel toe. Wat als mijn kinderen deze bloemkool weigeren te eten omdat-ie er niet als ‘normale’ bloemkool uitziet? Dus toen ben ik toch maar voor de veilige witte bloemkool gegaan.

Eenmaal thuis bleef de oranje bloemkool aan me knagen. Tijdens mijn koffiepauze ben ik weer teruggegaan en heb de bloemkooldagomzet van de supermarkt tot grote hoogte gestuwd door ook nog een oranje en groene te kopen. Weer aan het werk kwamen mijn echtgenoot en drie zoons een voor een mijn werkkamer binnen om te vragen waarom er zoveel bloemkolen in de koelkast lagen en om mede te delen dat ik het niet moest wagen om ze de rest van de week bloemkool voor te schotelen.

Geef consument tijd om aan verandering te wennen

Kortom, de mooie oranje en groene bloemkolen konden bij mij thuis (nog) niet op veel enthousiasme rekenen. Toch geloof ik wel in het gezegde ‘verandering van spijs doet eten’. We moeten alleen even wennen aan veranderingen. In mijn kinderjaren was broccoli nog volkomen onbekend, terwijl het hier nu vrijwel wekelijks op tafel staat. Dus een oproep aan alle bedrijven in de groente- en fruitketen: blijf die andere spijs vooral aanbieden en promoten.

Share this

Afbeelding
Cindy van Rijswick

analist groente en fruit bij Rabobank Research Food&Agribusiness

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin