Doorgaan naar artikel

OneThird spaart voedsel met € 1,5 miljoen

Foodtech bedrijf OneThird heeft een financiering van € 1,5 miljoen binnengehaald om retailers te helpen bij het tegengaan van voedselverspilling.

OneThird kan met optische technologie ‘zien’ hoe lang groente en fruit houdbaar blijven. Onnodige verrassingen in de toeleveringsketen kunnen leiden tot negatieve ervaringen van consumenten en daarmee verspilling, zo is de gedachte. Verse producten van de teler naar de retailer vervoeren, gaat gepaard met complexe logistiek. Dit is vooral omdat de kwaliteit varieert tijdens het seizoen en door omgevingsfactoren, zoals het weer.

Scannertechnologie

OneThird heeft scannertechnologie ontwikkeld, waarmee partijen in de keten inzicht krijgen in de interne kwaliteit. Door de data te combineren met camerabeelden van buitenaf en andere relevante gegevens, wordt met behulp van kunstmatige intelligentie de kwaliteit van de producten nauwkeurig bepaald. Dat levert informatie op over houdbaarheid, smaak en rijpheid. “Met nauwkeurige en real-time informatie over de productkwaliteit kunnen de verschillende partijen in de voedselketen beter beslissen welke producten waarnaartoe getransporteerd worden en tegen welke prijs; zodat minder voedsel wordt verspild, voordat het de consument bereikt”, legt OneThird-oprichter Marco Snikkers uit. “Met onze unieke voorspellende technologie kunnen kwaliteitsinspecteurs in de gehele voedselketen snel objectieve feedback krijgen over de houdbaarheid en andere kwaliteitsparameters van verse producten, zoals avocado’s en aardbeien.”

‘One third of food is wasted’

Het bedrijf OneThird komt voort uit ‘one third of food is wasted’; een derde van het jaarlijks geproduceerde voedsel belandt niet op het bord van de consument. De Verenigde Naties benoemen voedselverspilling als een van de belangrijkste uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en willen verspilling halveren voor 2030. Nederland wil uiterlijk in 2030 1 miljoen ton minder voedsel per jaar te verspillen.

Vroegtijdige informatie biedt je de mogelijkheid om anders om te gaan met een partij voedsel

Overname van Impact Analytics

OneThird, in de benen geholpen door een Amerikaans digitaal innovatieproject, verzelfstandigde in 2020 om de ontwikkelingen te versnellen en extern kapitaal te verkrijgen. Dat is gelukt met investeringen van kapitaalfonds Shift Invest en ontwikkelingsmaatschappij Oost NL. Het bedrijf breidt daarnaast het technische team uit door de overname van Impact Analytics, een expert in beeldanalyse. OneThird vestigt zich op het Kennispark Twente, vanwege de samenwerking met hightech bedrijven rond de Universiteit Twente en voedselkennisinstituut Wageningen University & Research.

Dynamisch afprijzen en uitbreiding

“We werken nu samen met de grootste retailer van Nederland en zijn hele supply chain”, vertelt Snikkers. “Vroegtijdige informatie biedt je de mogelijkheid om anders om te gaan met een partij voedsel. Tomaten die niet lang houdbaar zijn, kunnen in salades worden verwerkt, aardbeien in smoothies. We informeren consumenten en kijken ook wat we bij telers kunnen doen om een betere, liefst dynamische, houdbaarheidsdatum op het etiket te krijgen. Dynamisch afprijzen in de winkels staat ook op ons doelenlijstje. Net als uitbreiding. We gaan ook in Canada beginnen en hopen in Duitsland voet aan de grond te krijgen. We willen groeien in bedrijfsomvang en in aantal projecten. Mogelijkheden zijn er zeker, want elk bedrijf in de foodsector heeft het tegengaan van verspilling in zijn jaarverslag opgenomen.”

Share this

Petra Vos
Petra Vos

Voormalig redacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin