De snoeppot op de werkvloer maakt steeds vaker plaats voor een appel of handje snoeptomaatjes. Het aantal afnemers en aanbieders van werkfruit groeide flink, tot corona roet in het eten gooide. Nu krabbelt de branche weer op.
Van de Zuidas tot de bouwkeet en van Schiphol tot de kapper. “Overal waar gewerkt wordt, leveren wij fruit”, vertelt Kari van den Berg, verantwoordelijk voor marketing en communicatie bij Fruit Op Je Werk. Het bedrijf werd dertien jaar geleden opgericht door twee vrienden die vonden dat de wekelijkse patatdag op hun werk wel een gezonde tegenhanger kon gebruiken. Sindsdien is Fruit Op Je Werk gestaag gegroeid tot één van de grootste partijen in werkfruit: voor corona leverde het bedrijf landelijk op zo’n 7.000 locaties fruitboxen, goed voor zeker 137.000 kilo fruit. Van den Berg: “Van meet af aan ging het al goed, maar de gezondheidstrend heeft een enorme boost gegeven. Vlak voor corona hebben we zelfs een opnamestop ingelast.”
Dit is een groeimarkt. De vitaliteit van medewerkers gaat werkgevers aan het hart
Kari van den Berg, Fruit Op Je Werk
Werkfruit: wekelijks een fruitbox
Ook Gijsbert van Randwijk van Werkfruit zag de populariteit van werkfruit groeien: “Ik teel al jaren appels, peren en kersen. Zo’n vijf jaar geleden ben ik in het werkfruit gestapt. De behoefte aan gezond en regionaal eten was in opkomst en ik had net een nieuwe schuur en koelcel gebouwd, dus ik had de ruimte.” Vanuit de kwekerij in de Hoeksche Waard levert Werkfruit nu enkele honderden bedrijven in een brede middenstrook van het land wekelijks een fruitbox. Van Randwijk is daarmee een middelgrote partij in deze tak van sport, zegt hij: “Er zijn een paar heel grote spelers en een heel veel kleine partijen – veelal telers die hun eigen fruit bezorgen. Wij zitten er tussenin.”
Vitaliteit medewerkers stimuleren
Cijfers ontbreken, maar de partijen die zijn geraadpleegd geven aan dat het aantal aanbieders en afnemers van werkfruit een grote vlucht heeft genomen in de jaren voor corona. Van den Berg van Fruit Op Je Werk: “Dit is een groeimarkt. De vitaliteit van medewerkers gaat werkgevers aan het hart. Fruit beschikbaar stellen is voor hen een manier om een gezonde levensstijl te stimuleren.” Naast de aandacht voor gezonde voeding heeft de Werkkostenregeling (WKR), sinds 2015 verplicht, de populariteit van werkfruit doen stijgen, vertelt Van den Berg: “De kosten voor het verstrekken van fruit dat wordt geconsumeerd tijdens werktijd, zijn fiscaal volledig aftrekbaar.”
Corona zware strop
De snelle groei ten spijt, de corona-uitbraak betekende een zware strop voor de branche. Bij Fruit Op Je Werk kelderde de bezorging met 90%, mede omdat het bedrijf zelf besloot de abonnementen tijdelijk te pauzeren en alleen nog op bestelling te leveren. Het overgebleven fruit werd bezorgd bij zorginstellingen, het bedrijf tuigde ook www.fruitvoordezorg.nl op. Vervolgens kwam de thuislevering aan medewerkers op gang. Inmiddels wordt weer deels op werklocaties geleverd, het bedrijf zit nu op circa de helft van levering van voorheen.
Fruit voor de zorg
Ook Jan Willem Hoek, mede-eigenaar van Froot, gaf klanten aan het begin van de crisis de mogelijkheid hun fruitbox te doneren aan de zorg. Het bedrijf zag door corona de bestellingen met circa de helft teruglopen. Hoek: “We leveren ook veel aan productie- en bouwbedrijven, dat werk liep door.”
Froot, opgericht in 2017, was voor corona goed voor de bezorging van circa 100.000 porties per week aan gemiddeld zo’n 1.000 klanten. Hoek: “Onder een portie verstaan we een appel, banaan, handje snoeptomaten of een paar dadels. Het fruit komt zoveel mogelijk van eigen bodem. De appels, peren, pruimen en snackgroenten worden in de buurt geteeld door telers met wie we een doorlopende leveringsovereenkomst hebben. Voorheen bestelden we weleens via veilingen, maar dat beviel minder goed omdat er te weinig continuïteit was. De bananen, mandarijnen en kiwi’s bestellen we bij groothandels.”
Bananen zijn nu eenmaal een geliefd tussendoortje op de werkvloer, dus die moeten er echt bij
Gijsbert van Randwijk, Werkfruit
Ook fruit uit het buitenland
Van Randwijk (Werkfruit) werkt voor het buitenlands fruit samen met een vaste importeur: “Onze fruitboxen bevatten zoveel mogelijk fruit van onze eigen kwekerij of naburige kwekerijen. In de zomer is dat zeker 80%, in de wintermaanden minimaal 50%. Maar bananen zijn nu eenmaal een geliefd tussendoortje op de werkvloer, dus die moeten er echt bij.”
Bij Fruit Op Je Werk verschilt de verhouding Nederlandse/buitenlandse teelt ook per seizoen. Van den Berg: “Gemiddeld komt 60% uit het buitenland. Duurzaamheid is een belangrijke pijler in ons bedrijf. Onze keurmeesters bezoeken ook onze buitenlandse leveranciers om de bedrijfsvoering te toetsen aan onze duurzaamheids- en kwaliteitseisen. We selecteren altijd klasse 1 of klasse extra. Afnemers kunnen ook kiezen voor een biologische box. Maar soms komt het fruit op de balie te staan voor bezoekers, dan willen klanten dat het er perfect uitziet – zonder butsje of afwijking.”
Lees verder onder de afbeelding
‘Plekje maakt niet uit’
Bij veel klanten van Nico van Olst, eigenaar van fruitbedrijf en landwinkel De Woerdt, maakt een plekje niet uit: “We leveren veel aan kinderdagverblijven, daar wordt het fruit toch geschild.” De teler rolde toevallig in het werkfruit: “Na de crèches meldden zich een tandartspraktijk, een paar scholen en kantoren zich. Zij krijgen onze eigen geteelde appels, peren en kersen en ander fruit uit de buurt of van de groothandel. In de zomer doen we er een bosje munt bij, of watermeloen. Straks weer pruimen van eigen teelt en druiven.” De omzet van het werkfruit is nog geen 5% van de totaalomzet, vertelt Van Olst. “De afzet die door corona is weggevallen, is bovendien goedgemaakt met de enorme groei aan winkelbezoekers.”
Geen compensatie
Die compensatie was niet weggelegd voor Fruit Op Je Werk, Froot en Werkfruit – het leveren van werkfruit is hun corebusiness. Welke impact heeft corona momenteel nog? Van Randwijk van Werkfruit: “We leveren veel aan kleine bedrijfjes en hebben korte lijntjes met hen. Dat is in ons voordeel geweest, we hebben ‘slechts’ 30% aan klanten verloren.”
Hoek (Froot): “Ondanks de verliezen is ons portfolio verbreed in de crisis, meer mensen zien het belang in van een gezond eetpatroon. Soms vragen klanten om het fruit per stuk te verpakken, maar dat is tegen onze principes.” Van den Berg: “Kleine items zoals snacktomaatjes leveren we even niet, omdat men die uit dezelfde bak moet pakken. Ook het grotere deelfruit zoals mango zit nu niet in onze boxen. Vooral het eenpersoonsfruit is populair nu.”