Supermarktconcerns Plus en Coop gaan fuseren. Samen worden ze naar omvang de derde servicesupermarkt in Nederland met een marktaandeel van meer dan 10%.
De supers gaan verder onder de Plus-formule en hebben dan 550 winkels in Nederland, ruim 40.000 medewerkers en een consumentenomzet van € 5 miljard. Dat melden de beide coöperaties in een gezamenlijke verklaring. Het voornemen is nog onder voorbehoud van goedkeuring door de leden van de fusiepartners en moet nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteit ACM. De supers verwachten dat de transactie begin 2022 afgerond kan zijn.
Groeiend marktaandeel
Op basis van de marktaandelen in 2020 wordt de nieuwe combinatie bijna even groot als de huidige nummer 3 Lidl. Plus was volgens markonderzoeker Nielsen in 2020 goed voor een marktaandeel van 6,7%, Coop kwam uit op 3,9%. Bij elkaar dus 10,6% en dat is vrijwel evenveel als het aandeel van de Duitse discounter Lidl die volgens Nielsen uitkwam op 10,7%. Daarbij steeg zowel van Plus als van Coop het marktaandeel, terwijl het aandeel van Lidl stabiel was.
Albert Heijn is met een marktaandeel van 35% marktleider, Jumbo is een groeiende nummer twee met een aandeel van 21,5%.
Zowel Plus als Coop zijn coöperatieve verenigingen van de plaatselijke winkeliers die een of meerdere vestigingen hebben. Beide supermarkten zijn ook aangesloten bij inkoopcombinatie Superunie. Superunie was in 2020 goed voor een marktaandeel van 27,3%.
Sterke overeenkomsten
De fusiepartners wijzen op de sterke overeenkomsten tussen beide formules. Dat betreft niet alleen hun organisatie en lidmaatschap van Superunie. Beide formules presenteren zich als servicesupermarkt met regionale wortels van de ondernemers in de winkels. Dat klinkt ook door in de reactie van beide directies die tegelijkertijd wijzen op meer slagkracht door schaalvergroting aan de inkoopkant.
Beide partijen hebben diverse concepten voor groente, fruit en vlees. Bij Plus onder het label ‘Boerentrots’, bij Coop onder de vlag ‘Van Nederlandse Boeren’.
Sterke coöperatie
De voorzitters van de Raad van Commissarissen van beide organisaties zijn blij met de fusieovereenkomst. Kees Wantenaar, voorzitter RvC van Plus en eerder onder meer voorzitter van FrieslandCampina, wijst op het ontstaan van ‘een sterke coöperatie van trotse supermarktondernemers, betrokken consumentenleden en gepassioneerde medewerkers’. Nico Korswagen, voorzitter RvC van Coop, wijst op ‘dezelfde waarden en een vergelijkbare focus op ondernemers en consumenten’, hij noemt de fusie ‘goed nieuws voor alle belanghebbenden’.