Eerste On the way to PlanetProof-week moet klanten warm maken voor duurzame keuze in de supermarkt.
Stichting Milieukeur (SMK) organiseert samen met supermarkten en foodmerken voor de eerste keer On the way to PlanetProof week. In de week van 13 tot en met 19 september staat het brede aanbod van On the way to PlanetProof-producten centraal via televisiespots en sociale media. Doel is de naamsbekendheid vergroten en klanten stimuleren een duurzamere keuze te maken in de supermarkt.
Onderzoek wijst uit dat een op de drie Nederlanders duurzamer wil leven, maar niet goed weet hoe. Door producten met het keurmerk On the way to PlanetProof te kopen leveren zij een belangrijke bijdrage aan de verduurzaming van de landbouw. Het keurmerk heeft in een paar jaar al een bekendheid opgebouwd van 42%. SMK ziet veel ruimte voor groei, omdat het keurmerk consumenten de mogelijkheid geeft bij te dragen aan een duurzamere landbouw.
Tekst gaat verder onder de foto
SMK-directeur: gezond verdienmodel voor teler
SMK-directeur Gijs Dröge koppelt de campagne aan groei van het keurmerk, maar ook waardering voor de teler. Daar ziet hij een ontwikkeling. “Dan kan het gaan over een hogere prijs voor het gecertificeerde product, contracten voor langere periodes of compensatie van de kosten voor certificering. SMK vindt het een belangrijk aandachtspunt dat de producenten een gezond verdienmodel behouden. Dan alleen lukt het om met elkaar die groot ingezette verduurzaming in de keten ook in de toekomst een succes te laten blijven, én verder uit te bouwen. Wij spreken op dit punt ook de Nederlandse overheid aan. De duurzaamheidsinspanningen van boeren en telers zijn immers ook een vorm van uitvoering van overheidsbeleid. Daarvoor mogen boeren en telers ook van de overheid waardering krijgen. Ik weet zeker dat de komende On the way to PlanetProof week aan die waardering bij alle partijen een heel goede impuls gaat geven.”