Doorgaan naar artikel

Deen: bij verkoop alles netjes geregeld met telers

Noord-Hollandse telers die producten leveren aan supermarktketen Deen, gaan niet mee naar de kopende partijen. Voor de telers is een overgangsperiode geregeld.

De overname van de 80 supermarkten van Deen door Albert Heijn, Vomar Voordeelmarkt en DekaMarkt is formeel afgerond. De verkoop werd in februari aangekondigd. Deen was een etalage voor een groep Noord-Hollandse groente- en fruittelers. Die regionale verbondenheid was een kracht voor die supermarktketen én de telers. Volgens de woordvoerder van Deen zal tot medio november nog product nodig zijn om aan DEEN-winkels te leveren. “Het is afhankelijk van hoe snel de kopende partijen de sleutels van de winkels willen hebben. In goed overleg is met de telers een oplossing gezocht. Vaak gaat dat via inkooporganisatie Superunie. Ik denk dat we er netjes uitgekomen zijn,” Of dat met het afkopen van contracten gaat, wil Deen niet zeggen.

Lastig regionale afzet vinden

The Greenery was eveneens een van de leveranciers van regionaal product. Een grotere leverancier is AGF Direct uit Zwaagdijk, een commissionair voor de regionale telers. De telers gaan niet mee naar de nieuwe eigenaar, bevestigt Dennis van Tricht, verantwoordelijk voor in- en verkoop bij AGF Direct. De overgang zal soepel verlopen. “Het is ruim van tevoren gecommuniceerd, de aantallen beginnen nu af te nemen. De gaatjes worden ingevuld door andere supermarkten. Gelukkig hebben we spreiding via andere kanalen en zijn we niet afhankelijk van alleen Deen.”

Lukt het die telers om in een regionale keten te blijven leveren? Van Tricht: “Het is best lastig weer een regionale keten te vinden. We leveren niet aan één van de nieuwe eigenaren van de Deen-winkels. In dat opzicht is Noord-Holland wel weer heel lokaal, maar het is wel gelukt andere afzet te vinden. Het is natuurlijk jammer dat regionale spelers als Deen verdwijnen.”

Albert Heijn laat weten wel regionale producten te behouden. “Een voorbeeld hiervan zijn de Valery-aardappelen van Astrid Francis uit Noordbeemster.”

Landelijk marktaandeel Deen 2%

Bijna de helft van de 80 Deen-winkels wordt de komende tijd omgebouwd tot Albert Heijn-filiaal. DekaMarkt neemt 19 winkels over en Vomar 23. Met name de laatste twee werken veel met regionale spelers. De medewerkers van de supermarkten gaan overigens mee naar de nieuwe eigenaren.

Deen ontstond in 1933 in Hoorn als kruidenierswinkel en groeide uit tot een supermarktbedrijf in Noord-Holland, met filialen in Flevoland, Gelderland, Overijssel en Utrecht. De keten was goed voor een landelijk marktaandeel van ruim 2 %.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin