Door hogere prijzen steeg de omzet van groenten dit jaar met bijna € 340 miljoen in Duitsland.
Zowel de verkopen van verse groente als vers fruit steeg in volume dit jaar in Duitse winkels. Met name bij groenten waren duidelijk hogere prijzen en daardoor hogere totaalomzetten. Het jaar 2021 stond nog altijd in het teken van de coronamaatregelen. Winkels in Duitsland zullen hun omzetcijfers tot augustus nog met een kanttekening moeten beoordelen; de horeca was nog grotendeels gesloten.
Omdat prijzen dit jaar de belangrijkste motor zijn achter de omzetontwikkeling, toont onderstaande tabel de gemiddelde prijs van de laatste drie jaar (tot augustus). De winkelprijzen lieten de grootste stijging zien voor tomaat, paprika, prei en wortelen.
Verkoop Duitse tomaat rond € 1 miljard
De verkoop van alle tomatentypes opgeteld maakt circa 19% uit van de groenteverkopen. De totale verkoop van tomaten kwam in de eerste 7 maanden net boven de € 6 miljard uit, waardoor de verkoop van Duitse tomaten ook net boven € 1 miljard uitkwam.
Sterke omzetontwikkeling paprika
Paprika omvat 7% van de groenteverkopen. Daarmee komt de verkoopomzet van paprika in Duitse winkels rond of boven € 420 miljoen uit. De verkopen groeiden in prijs maar ook in volume en toonden daarmee een krachtige ontwikkeling.
Voor komkommer daalde het volume, maar stegen de prijzen licht in de winkels. De verkopen komkommer worden daarmee geschat op ruim € 320 miljoen in de eerste 7 maanden.
Opvallende groei bij aubergine
Het Duitse marktonderzoeksbureau GfK presenteerde de cijfers op het Deutscher Obst&Gemüse Kongress op 14 september. Eerder op de dag stond marktonderzoeksbureau Nielsen al stil bij opmerkelijke groeicijfers voor aubergine in Duitse winkels. Mogelijk houdt dat verband met een Nederlandse promotiecampagne en hebben Duitse klanten daardoor vaker aubergines gebruikt in hun maaltijden. De verkoopcijfers aubergine komen overigens niet terug in de GfK-overzichten.