Met hun hubs en bezorgers op elektrische fietsen veroveren flitsbezorgers in rap tempo onze grote steden. Groente en fruit zijn als versproducten bij uitstek geschikt voor deze dienst, zien ook traditionele retailpartijen. “Onze aankopen liggen dicht bij het consumptiemoment.”
Binnen 10 minuten je vergeten uien thuisbezorgd krijgen: in veel grote steden kan het inmiddels. Sinds afgelopen voorjaar heeft zich een nieuw fenomeen genesteld: flitsbezorging. Een online boodschappendienst die ernaar streeft binnen 10 minuten te bezorgen. Het Duitse Gorillas had begin maart de primeur in Amsterdam, al snel gevolgd door Getir (Turks), Flink (Duits) en Zapp (Brits). Inmiddels kunnen de inwoners van dertien grote steden terecht bij een van de diensten. Behalve de vier grote steden gaat het onder meer om Delft, Hilversum, Arnhem en Groningen.
Nieuw consumentengedrag rondom boodschappen doen
De expansiedrift is nog niet gaan liggen; de diensten hebben in binnen- en buitenland meer steden op hun vizier. Nederland is voor veel van oorsprong buitenlandse flitsbezorgers een logische plek om uit te breiden. Sadik Cevik, general manager Benelux bij Gorillas, licht toe: “Nederlanders zijn erg digital minded, hier is een hoge dichtheid van smartphones en een enorm goed netwerk rondom digitale betalingen.”
Het bedrijf, dat ruim een jaar geleden werd opgericht in Berlijn, geeft naar eigen zeggen vorm aan nieuw consumentengedrag rondom boodschappen doen. Cevik: “Vooral de groep 25- tot 45-jarigen, de young professionals en mensen met jonge kinderen, bestelt nu bij Gorillas. Wij bieden de snelle en flexibele dienst die past bij hun leven en behoeften; ze hebben een volle agenda en vullen hun vrije tijd bij voorkeur zo efficiënt mogelijk in.”
Van klein naar groot
Volgens Cevik gebruiken klanten de dienst in eerste instantie voor kleine boodschappen en vergeten producten, vooral doordeweeks. “Naarmate ze gewend raken aan ons platform en zien dat onze prijzen in lijn liggen met die in de traditionele supermarkt, gaan ze ook de grote boodschappen bij ons bestellen. Voor veel essentiële boodschappen kunnen ze immers ook bij ons terecht.”
60% van ons aanbod bestaat uit verse producten, zoals brood, zuivel, vlees, vis en groente en fruit
Sadik Cevik, general manager Benelux bij Gorillas
60% vers
Het assortiment van Gorillas bestaat uit zo’n 2.000 producten, net als dat van concurrent Flink. Zapp en Getir verkopen respectievelijk zo’n 1.000 en 1.500 producten. Cevik vervolgt: “60% van ons aanbod bestaat uit verse producten, zoals brood, zuivel, vlees, vis en groente en fruit. In die laatste categorie hebben we, afhankelijk van het seizoen, 100 tot 150 producten.”
Bananen zijn net als bij de traditionele supermarkten het meest populaire product. In de categorie groente en fruit doen verder limoen, citroen, kiwi, avocado en appel het goed. “Die komen nu deels bij Eosta vandaan, een distributeur van biologische groente en fruit uit binnen- en buitenland en deels van de groothandel. Bij onze andere leverancier, Local2Local, kopen we andere lokale versproducten in. Die partij levert producten uit de streek. Mogelijk gaan we in de toekomst ook groente en fruit van hen afnemen.”
Dicht bij consumptiemoment
Ook bij Getir zijn bananen een populair product, net als aardbeien en druiven. De meest verkochte groente zijn komkommer, courgette, paprika en ui. Head of demand Deniz Er Wiedhaup vertelt: “Onze aankopen liggen dicht bij het consumptiemoment. Zo zien we bij het ontbijt en om acht uur ’s avonds een piek in de aardbeienverkoop. Rond lunchtijd worden veel avocado’s besteld en rond zes uur veel uien, typisch zo’n product dat je vergeten bent te kopen.”
Volgens Er Wiedhaup zijn groente en fruit bij uitstek geschikt voor een snelle bezorgdienst. “Deze producten worden natuurlijk bij voorkeur zo vers mogelijk geconsumeerd. Ze worden dus vaker gekocht dan de weekboodschappen. Groente en fruit zijn voor ons een heel belangrijke categorie. Getir richtte zich na de lancering in 2015 in Turkije vooral op impulsaankopen, zoals chips en ijs, later zijn verse producten belangrijker geworden. “In Nederland hebben we meteen veel aandacht besteed aan groente en fruit, omdat ze perfect aansluiten bij onze snelle dienst en de wensen van onze gebruikers. De categorie heeft hier een groter aandeel in het assortiment dan in andere landen waar Getir actief is.”
De combinatie van de inzet van digitale middelen en data enerzijds en de strategische ligging van de hubs anderzijds, maakt dat we een supersnelle service kunnen bieden
Getir Head of demand Deniz Er Wiedhaup
Jumbo ook flits
De match tussen supersnelle bezorging en groente en fruit is ook andere retailpartijen niet ontgaan. Zo kondigde Jumbo bij monde van financieel topman Ton van Veen onlangs aan te overwegen verse producten te gaan leveren via flitsbezorging. De supermarktketen onderzoekt momenteel diverse mogelijkheden tot samenwerking. Over de vraag in hoeverre de traditionele keten en supermarkt ontwricht worden door flitsbezorgers, wordt in de media volop gespeculeerd. De bezorgkosten liggen met € 1,80 per bestelling in ieder geval veel lager dan bij andere (online) retailers. De financiering komt voornamelijk vanuit de miljarden euro’s die investeerders de afgelopen maanden in de bezorgplatforms stopten.
Ook anders dan bij de gewone supers is de manier waarop de logistiek is georganiseerd. De ‘hubs’, mini-distributiecentra die midden in de steden zijn gevestigd, spelen daarin een grote rol. “Nadat een bestelling online binnenkomt, gaan medewerkers met digitale ondersteuning aan de slag om de order te verzamelen. Intussen wordt met een app de ideale route bepaald en bereidt de bezorger zich voor op zijn rit. Met elektrische fiets of e-scooter wordt de bestelling bezorgd. De combinatie van de inzet van digitale middelen en data enerzijds en de strategische ligging van de hubs anderzijds, maakt dat we een supersnelle service kunnen bieden”, aldus Er Wiedhaup.
Meermaals per dag
De hubs worden meermaals per dag bevoorraad. Er Wiedhaup: “Het assortiment wordt nu rechtstreeks geleverd door de groothandel, maar in de toekomst willen we meer controle krijgen over de keten achter onze producten. Ook zijn we bezig ons eigen distributiecentrum op te zetten.” De locaties van Gorillas krijgen rechtstreekse levering vanuit verschillende leveranciers. “Uiteindelijk willen we een groot deel van ons assortiment in een zo kort mogelijke leveringsketen bij onze klanten brengen; het lokale assortiment zullen we dus uitbreiden”, aldus Cevik. Is een ultraverse aanvoer bij flitsbezorgers minder van belang dan bij traditionele supers? “Vers is onze eerste prioriteit; de producten moeten ook een verse indruk geven. Het uiterlijk is daaraan ondergeschikt, in tegenstelling tot in supermarkten waar alles er bovenal mooi uit moet zien.”