Albert Heijn geeft klanten via een abonnement 10% korting op biologische producten. Het verschil met gangbaar krimpt of verdwijnt soms bijna in AGF.
Een klant met een premiumabonnement van € 12 per jaar krijgt 10% korting op biologisch. Dat is onderdeel van een nieuw klantenbindingsprogramma van de marktleider in Nederland. Een deel van de korting wordt door Albert Heijn betaald, maar ook leveranciers dragen een deel bij.
De korting moet klanten verleiden tot biologische aankopen. Het abonnement geeft ook korting bij andere merken van AholdDelhaize, zoals Bol.com of Gall&Gall. Omdat het abonnement dubbele spaarzegels oplevert, is de verwachting dat veel klanten een abonnement zullen nemen.
Prijsverschillen AGF kleiner
De korting beïnvloedt de prijsstelling van het AGF-schap. Met de 10% korting wordt een biologische bloemkool nog maar € 0,02 duurder dan gangbaar (zonder rekening te houden met de maat van de kool). Voor Conference-peren is het verschil voor een schaal van een kilo nog maar € 0,20. Bij een product als aubergine blijft het prijsverschil groot. Dat blijkt uit berekeningen van Groenten&Fruit.
Mijn Albert Heijn Premium
Met Mijn Albert Heijn Premium wil Albert Heijn het biologische assortiment meer en beter onder de aandacht brengen. “Wij willen onze klanten stimuleren vaker voor biologisch te kiezen en zo de groei van dit segment versnellen”, stelde een woordvoerster recent op Foodagribusiness.nl. De supermarktketen speelt hiermee naar eigen zeggen in op een maatschappelijke trend waarin de aandacht voor voeding is toegenomen.
Bionext blij met initiatief
Michaël Wilde, directeur van brancheorganisatie Bionext, is blij met het initiatief om de verkoop van biologische producten een impuls te geven. Het gaat volgens hem om een eigen initiatief van Albert Heijn. Wel voert Bionext regelmatig gesprekken met retailers over hoe de verkoop van biologische producten gestimuleerd kan worden.