Doorgaan naar artikel

Van Egmond: ‘Beter eten draagt bij aan beter leven’

Marit van Egmond, CEO van marktleider Albert Heijn, is dit jaar goed voor een eerste plek in de FoodAgriTop 50. Beter eten voor iedereen bereikbaar maken is een belangrijke drijfveer voor haar handelen.

Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn, vertelt graag over haar grote drijfveer: Beter eten voor iedereen. Haar visie op eten is mede bepalend voor de manier waarop ze de grootste supermarkt in Nederland wil besturen. Dit jaar schreef Marit van Egmond er zelfs een boek over, inclusief gesprekken met prominente Nederlanders over hun kijk op voedsel, gezondheid en duurzaamheid.

Keuzes die we maken op ons bord maken verschil voor het klimaat, biodiversiteit en dierenwelzijn

Albert Heijn heeft een marktaandeel van 35% in Nederland. De grootste supermarkt geeft net als het beursgenoteerde moederbedrijf Ahold Delhaize geen details prijs over marktaandelen, omzet en marges voor afzonderlijke bedrijven. “Die 35% zit er niet ver naast”, zegt Van Egmond wel met een lachend gezicht. Het marktaandeel is weer licht gestegen sinds haar benoeming als CEO in 2019.

Wat is de rol van AH en zijn CEO in het voeden van Nederland?

“Ik zit al heel lang in de agriwereld, heb levensmiddelentechnologie gestudeerd en inmiddels werk ik 25 jaar bij Albert Heijn. Daarom ben ik me ontzettend bewust van de waarde van voedsel en de impact van ons voedselsysteem op de samenleving. Dat is voor mij een belangrijke drijfveer om te doen wat ik nu doe. Om te benadrukken wat het belang van voedsel is. Voor de makers, degenen die het produceren, en voor de hele samenleving. Voor jou en mij dus. Daar zet ik me al heel lang voor in en dan is er niets mooiers om bij AH te werken. Met onze bekendheid, schaal, winkels en aanbod komen we heel dicht bij onze klanten, maar ook bij de makers. Daar kunnen we een mooie verbindende rol spelen.”

AH en de CEO zien zichzelf als een verbinder tussen maker en consument?

“Ja, maar niet alleen tussen makers en eters. Het is echt een voedselsysteem met veel spelers waar ik me zelf steeds bewuster van ben geworden. Dus juist ook samenwerken met overheid, met onderzoek, kleine start-ups, grote bedrijven. In Nederland, maar ook in Europa of zelfs in de wereld. De consument speelt daarin zelf ook een rol.”

Dit jaar verscheen uw boek ‘Beter eten’. Wat verstaat u onder beter eten in het kort?

Lachend… “Heel lang kan ook, ik heb er immers een heel boek over geschreven. Maar het is heel simpel. Ik ben echt al jaren overtuigd van de waarde van voedsel en hoe belangrijk het is om daar zorgvuldig mee om te gaan. Het is mijn ambitie om beter eten bereikbaar te maken voor iedereen, want beter eten betekent beter leven. Het gaat om gezonder, verser en gevarieerder eten. Het gaat ook om de verbindende kracht van eten. Sociale cohesie is belangrijk in de maatschappij en daar kan eten en drinken aan bijdragen. Met elkaar aan tafel, aandacht voor het eten en voor elkaar. En het gaat over de wereld beter achterlaten, bijdragen aan een duurzamere samenleving. Keuzes die we maken op ons bord maken verschil voor het klimaat, biodiversiteit en dierenwelzijn. Ik denk dat we daar met zijn allen een bijdrage aan kunnen en moeten leveren.”

Marit van Egmond (1973)

Marit van Egmond is CEO van supermarktketen Albert Heijn, marktleider in Nederland. Van Egmond is van oorsprong levensmiddelentechnoloog en het belang van Beter eten draagt ze actief uit als CEO. Dit jaar onder meer door het uitbrengen van een boek met haar visie op ‘Beter eten’.
Als CEO van Albert Heijn heeft Van Egmond grote invloed op de food- en agrisector, op meerdere manieren. Ze zit sinds 2019 aan de knoppen van meer dan een derde van de supermarktomzet in Nederland. De marktleider kiest meer en meer voor vaste relaties met toeleveranciers en de Nederlandse herkomst van producten. Bijvoorbeeld door het verder uitrollen van de Beter voor …-programma’s voor groenten, zuivel en vlees. Maar ook voor biologisch en vegan-producten is Albert Heijn marktleider. Tegelijkertijd zijn lage prijzen en aanbiedingen nog altijd belangrijke argumenten in het totaalaanbod om klanten in de winkel te krijgen en te behouden.
Dat lijkt Albert Heijn goed te lukken. Albert Heijn is er in geslaagd om weer wat marktaandeel te winnen en kwam in 2020 uit op 35%. Daarmee is de voorsprong nog altijd groot op de fors gegroeide nummer 2 Jumbo die vorig jaar goed was voor 21,5%.

Wat nu speelt is een forse inflatie. Grondstoffen, energie, transport, noem maar op, het wordt duurder. Hoe kun je voldoen aan allerlei eisen terwijl de prijzen in de winkel niet stijgen? Wanneer gaan de prijzen in de winkels van AH omhoog?

“Allereerst is het goed om te benoemen dat het belangrijk is dat beter eten voor iedereen bereikbaar is, gemakkelijk is en dus ook betaalbaar is. Wij doen dat via bonusaanbiedingen en onze prijsfavorieten. Maar ook door te helpen met recepten zoals gezonde recepten voor minder dan € 2 per persoon. Onze prijzen in de winkel gaan wekelijks omhoog en omlaag. Dat heeft soms te maken met concurrentie, maar ook met onze inkoopprijzen. Het is wel goed om te beseffen dat energie en transport natuurlijk maar een gedeelte van de totale prijs zijn. We gaan daarbij altijd uit van een eerlijke prijs voor iedereen in de keten.”

Duurder is een vervelend woord, zeker voor supermarkten…

“Wij geven altijd de waarde aan producten die ze verdienen. Biologische producten zijn vaak duurder dan reguliere producten. Dat is ook hartstikke logisch, omdat ze meer zorg vergen of meer ruimte nodig hebben en er meer eisen aan vast zitten. Ook bespreken we bijvoorbeeld met onze pluimveehouders de prijsontwikkeling van voer en compenseren we ze voor de huidige stijging. We bieden in onze winkels meer dan 20.000 producten aan. En elk product heeft een eigen verhaal.”

U noemt biologisch, AH profileert zich met duurzaamheid, beter eten. Tegelijkertijd vliegen aanbiedingen je om de oren. Scharrelkip, maar dan wel naast twee bakken kipfilet voor de helft van de prijs. Wringt dat niet met elkaar?

“Ik denk echt dat we ons duidelijk positioneren met beter eten. Onze missie is beter eten voor iedereen bereikbaar maken. Je moet ook naar het totaal kijken. Het totale aanbod, informatie en inspiratie via nieuwsbrieven, Allerhande. Daar kun je informatie vinden over de ‘Beter voor …’-programma’s bijvoorbeeld. Ik vind overigens dat die aanbieding en aandacht voor scharrelkip naast elkaar kunnen staan. We willen mensen stimuleren om iets anders te proberen. Een voorbeeld is de jaarlijkse actie met de Postcodeloterij, dit jaar volledig gericht op vegaproducten. Dat geldt ook voor bio, door aandacht vragen hoop je dat het bevalt en dat mensen het vaker kopen. De transitie naar beter eten moet aantrekkelijk zijn voor de klant.”

Op biologische producten zit straks standaard 10% korting op via mijn Albert Heijn Premium. Waarom is dat? En wie betaalt die korting?

“Meer biologisch is onderdeel van nieuwe EU-beleid. In 2030 naar 25% van het areaal, daarin doen andere landen als Denemarken en Zwitserland het stukken beter. Als Albert Heijn zijn we echt koploper op het gebied van biologisch met het grootste assortiment, maar we kunnen ook nog stappen zetten. Met die 10% korting via AH Premium denken we de verdere groei van biologisch te kunnen stimuleren.

En ja, daar investeren we in. Dat doen we in principe voor onze eigen rekening. Het grootste deel van de biologische producten valt immers onder het eigen merk.”

Jullie zetten ook sterk in op de trend van meer vegetarische en vegan producten. Wat is jullie aandeel daarin per categorie? 1%? 5%?

(Hoofdschuddend en glimlachend…) “Wat ik daarover kan zeggen is dat het aandeel in de afgelopen drie jaar verdubbeld is, ik ga geen cijfers geven per categorie. Je ziet dat het groeit en dat zeker in de jongere generatie steeds meer mensen flexitariër zijn. Niet elke dag, maar wel vaker een vegetarische avondmaaltijd. We zien daar nadrukkelijk groei, niet alleen in de randstad, maar van Zeeland tot Groningen.”

Is het aanbod van streekproducten, vegan en biologisch vooral bepaald door de richting die AH zelf op wil of toch in de eerste plaats op vraag vanuit de klant?

“Dat is altijd én én. Wij luisteren elke dag naar wat klanten willen, maar we zien ons ook als aanjager om beter eten voor iedereen bereikbaar te maken. Wij zijn hier nadrukkelijk ook de marktleider in en zullen altijd als koploper op dit soort ontwikkelingen zitten. Bij biologisch en bij vegetarisch, maar ook op andere terreinen, zoals de directe samenwerking met onze boeren en telers in de Beter voor …-programma’s. Hierin hebben we afspraken over het klimaat, biodiversiteit, dierenwelzijn, maar ook over het verdienvermogen voor deze meer dan 1.000 vaste boeren en telers. We luisteren natuurlijk altijd naar wat klanten willen. Onze klant is het startpunt in alles wat we doen en daar richten we ons op. Dat zie je terug in al onze uitingen zoals via Allerhande, nieuwsbrieven en website. Dus zowel vanuit onze missie als vanuit de wensen van de klant geven we meer aandacht voor de mooie verhalen van de agri-foodsector.”

Albert Heijn kiest deels voor eigen keurmerken, naast algemene concepten zoals Beter Leven. Zijn zo veel keurmerken niet verwarrend voor consumenten?

“Er zijn veel keurmerken voor allerlei aspecten waar klanten vragen over hebben. Zoveel vragen, zoveel keurmerken dus. Beter voor … wordt erkend door Milieu Centraal als topbedrijfslogo. Belangrijk voor mij en Albert Heijn is dat een keurmerk transparant is, over de eisen en ook over waar het geld naartoe gaat. Als we 5 cent meer betalen voor zuivel, wat we dus ook doen, willen we ook weten dat het bij de boer terechtkomt. En dat de randvoorwaarden voor biodiversiteit en dierenwelzijn zijn ingevuld. En dat hebben we in onze Beter voor-programma’s goed geregeld. Bij zuivel, bij varkens, bij kip en eieren, bij groenten en fruit. Bij rundvlees hebben we net ook stappen aangekondigd.”

Waar is Beter eten in uw visie op gebaseerd, is het net zo iets als het voedingswaarde-logo Nutriscore?

“Nutriscore bestaat uit eisen die in heel Europa gelden. Dat is niet iets wat ik of Albert Heijn bedenkt (lachend). Ik vind het juist belangrijk dat we één systeem hebben in Europa waar helder uit blijkt wat de betere keuze is als het gaat over onder meer zout, vet en suiker. Beter eten is vandaag de dag gebaseerd op de schijf van 5. Belangrijk is gezond eten, lekker vers en gevarieerd. Met veel groenten en fruit, de norm van 250 gram groenten haalt lang niet iedereen. Daarom stoppen we extra veel groenten in onze recepten, maar ook letterlijk in onze verspakketten. Meer dan je zelf waarschijnlijk zou doen en dat helpt om voldoende groente binnen te krijgen. Je kunt wel weten dat je 250 gram groenten per dag moet eten, maar hoe doe je dat dan. Daar helpen we bij.”

Uw ambitie is groeien en dan op basis van beter eten. Hoe past u dat in binnen een beursgenoteerd bedrijf als Ahold Delhaize? Levert Beter eten voldoende marge en uiteindelijk waarde op voor de aandeelhouders?

“Lekker in je vel zitten is een behoefte waar klanten komende jaren steeds meer behoefte aan gaan hebben, en dus ook zeker extra geld aan willen uitgeven. Beter eten is daar onderdeel van en ik geloof dus dat dit hand in hand zal gaan met waarde voor de aandeelhouders. Ik denk dat het belangrijk is voor Albert Heijn om altijd een winstgevend bedrijf te blijven. Zodat we kunnen blijven investeren om goede dingen te doen. Dat gaat dus hand in hand. Wij zijn een onderdeel van de maatschappij, staan er midden in en dus willen we beter eten ook voor iedereen bereikbaar maken. Dat is waar Albert Heijn voor staat.”

Van Egmond schaart zichzelf als eter in de categorie flexitariërs en eet steeds vaker plantaardig. “Ik ben sowieso dol op groenten en specifiek op de Aziatische keuken, en vind het bovenal leuk om nieuwe smaken te ontdekken en kook en eet dus graag elke keer iets anders.”

Wat vindt u er van dat u op 1 staat in de FoodAgri Top 50?

“Ik vind het vooral belangrijk dat we in Nederland met zijn allen doorhebben wat de waarde van voedsel is. Voor de samenleving en voor ons allemaal. En als zo’n plek op de ranglijst daar bij helpt dan is dat mooi. Ik geloof dat we allemaal een rol hebben op het gebied van eten en drinken in de uitdagingen die iedereen kan zie,n zoals eenzaamheid, polarisatie, welvaartsziekten, zorgen om het klimaat. Daar kunnen we alleen samen oplossingen voor bedenken. Met de makers, met de overheid en met onderzoek. Dit soort aandacht kan er absoluut bij helpen om mensen bij elkaar te brengen en dat is ook de rol die ik voor mezelf daarbij zie.”

Share this

Afbeelding
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin