Vergeet niet om jaarlijks een blik te werpen ónder de trekkerstoel. Het veermechanisme slijt namelijk, en zand in de cabine verergert dat. Met een stofzuiger en wat smeervet kun je soms al hoge kosten voorkomen.
Nu het op veel plekken toch nog té nat is om mest uit te rijden, is er vast tijd over om een blik te werpen onder de harmonicahoes van de stoel. Want dat wordt vaak vergeten, weet stoelenimporteur Martendo in Rijen (N.-Br.). Door simpelweg met de stofzuiger het verende onderstel zandvrij te zuigen, voorkom je dat looprollen snel slijten. Op die manier gaat de stoelvering langer mee, en voorkom je hogere kosten. Het eventueel vervangen van zo’n gesleten looprolletje kost namelijk € 1,95 (van een Grammer MSG95). Doe je dit te laat, en is het onderstel (de rollenbaan) daardoor ingesleten, dan kost een nieuw veerpakket € 625. Hoe snel het veermechanisme verslijt, is afhankelijk van het gebruik. Reken erop, dat na 4.000 tot 5.000 uur stuiteren in de cabine, het echt wel nodig kan zijn om looprollen te vervangen.
Onderaan dit artikel 10 tips voor onderhoud trekkerstoel
Stof aanzuigen
Punt is, dat die harmonicahoes – die ervoor zorgt dat je niet met je vingers in de schaar komt – bij heftig veren, steeds wat zand, stro en stof naar binnen zuigt. Dat is bij praktisch alle trekkerstoelen hetzelfde verhaal. Want bijna alle trekkerstoelen hebben dezelfde bouwwijze, namelijk een schaarconstructie met 6 looprollen en 2 vaste lagers, een dempende gasveer en een dragende luchtbalg.
Snelle check
Iedere winter zou je even het onderstel moeten checken. Dat wil zeggen: de stoel in z’n hoogste en achterste positie om ruimte te krijgen. En dan die harmonicahoes omhoog trekken. Check of er onderin staalsplinters liggen. Als dat het geval is, weet je zeker dat er ergens een stalen rol of bus verslijt.
Gebruik geen blaaspistool
Daarna is het vooral belangrijk om met een stofzuiger al het zand, stro en stof weg te zuigen. Hiervoor is zo’n smal en lang opzetstuk om een auto uit te zuigen handig. Gebruik hiervoor geen blaaspistool. “De microschakelaars in de stoel houden ook niet van dat zand”, stelt Martendo. Moeilijk te zien: maar check eventueel op deze manier al de staat van de (rol)lagers. Geen slijtage te zien, en geen staalsplinters op de onderplaat? Mooi: smeervet of Teflonspray op de schone rollenbaan, en de beschermhoes kan zakken.
Lees verder onder de foto.
Stoel blijft binnen
Lastiger wordt het, als je daadwerkelijk slijtdelen moet vernieuwen. Dat is het geval als de looprollen niet meer door de rollenbaan rollen, maar slepen. Je ziet dan een vlakke kant op de rol. Dan moet het onderstel uit de trekkercabine. “De zware stoel (soms mét zware armleuning) laat je het beste gewoon ín de cabine staan”, stelt Martendo. “Dan, en hiervoor moet je met twee man zijn: het bovendeel iets optillen en op (hout)blokken zetten in de cabine.”
Nooit de gasveer
De gasveer zorgt voor de dempende werking van de stoel, en de luchtbalg draagt. Mocht het zo zijn dat de stoel hinderlijk blijft zakken, dan is dat dus nooit een probleem in de gasveer. Waarschijnlijk lekt de compressor intern (vernieuwen kost € 195), of het afblaasventiel (dat kost € 52,50). Bij een relatief nieuwe stoel (nog geen 5 jaar oud), is het waarschijnlijk het afblaasventiel.
Revisiesetje
Verder op de werkbank. Nu je eindelijk overal bij kunt, check alle slijtdelen. Er zijn verschillende revisiesets te koop, waarbij de inhoud wat varieert. Een pakketje met 6 nylon rollagers, 2 vaste lagers en 2 bronzen busjes voor het hart van het schaarstuk kost € 39,50. Dat is zelf te monteren. Sommige stoelen hebben horizontaalvering, daarvoor zijn aparte revisiesetjes te koop, reken daarvoor op € 75 voor een populaire Grammer SMG95. Let wel goed op wat je losmaakt, en maak veel foto’s. Altijd handig om terug te zien hoe het zat vóór demontage.
10 tips voor onderhoud trekkerstoel
Ga op de afbeelding staan en klik op de groene knop om naar de volgende foto te gaan.