Door goede voornemens gericht in te zetten kun je een gewenste beweging op gang brengen, zegt Dick Oosthoek.
Heb je er ook zo’n hekel aan? Het is 1 januari, je krijgt de beste wensen en gelijk de volgende vraag: ‘Wat zijn je voornemens?’ Gewoon niks. Wat een gedoe allemaal. Er komt toch niks van terecht. Waarom zou je eraan beginnen, vandaag zeg je iets en morgen ben je het alweer vergeten.
Toekomst van je bedrijf
Maar ga je met je adviseur, bank of accountant in gesprek over de toekomst van je bedrijf dan krijg je deze vraag ook gesteld. Dan is de vraag anders geformuleerd. Heeft u een beleidsplan? Heeft u een strategie? Heeft u prognoses voor de komende jaren? Zonder deze rapporten komt u geen stap verder.
Weten waar je naartoe wilt
Is dat nu zinvol vraag je je af? Weten waar je naartoe wilt, helpt in ieder geval om de mensen in je omgeving mee te krijgen in je ideeën. Niet alleen de financier, maar ook je medewerkers zijn benieuwd naar de plannen.
Het lijken nietszeggende momenten, maar door ze gericht in te zetten kun je wel een gewenste beweging op gang brengen
Bij het uitspreken van een nieuwjaarswens aan het begin van het jaar luisteren medewerkers scherp of er veranderingen op komst zijn. Aan het eind van het jaar kun je dan bij de kerstborrel weer samen terugkijken naar het afgelopen jaar. Het lijken nietszeggende momenten, maar door ze gericht in te zetten kun je wel een gewenste beweging op gang brengen. Een goed voorbereide speech heeft nog lang impact.
Persoonlijke ontwikkeling
Hoe werkt dat nu voor je persoonlijke ontwikkeling? In veel organisaties moeten medewerkers een persoonlijk ontwikkelplan opstellen. Het op papier zetten van je wensen voor de toekomst houdt medewerkers en jezelf bij de les. Het werk verandert, hoe kan ik daarop inspelen. De volgende vragen komen dan aan bod. Wie ben ik? Wat kan ik goed en wat nog niet? Waar wil ik staan over 1 jaar, wat doe ik over 5 jaar. Wat zijn mijn dromen? Waar moet ik mij nog ontwikkelen? Is er aanvullende kennis of ervaring nodig om bij dat doel te komen?
Probeer de toekomst op een bierviltje te schetsen en bespreek dit beeld regelmatig met elkaar
Door hierover met elkaar het gesprek aan te gaan, wordt duidelijk waar iemands motivatie ligt, wat zijn ideeën voor de toekomst zijn en hoe je je medewerkers gemotiveerd houdt. Er zijn voldoende tools op internet te vinden die hierbij kunnen helpen. Mijn advies is wel: Hou het eenvoudig. Geen dikke rapporten. Die verdwijnen in de la. Probeer de toekomst op een bierviltje te schetsen en bespreek dit beeld regelmatig met elkaar.
Eigen wensen op papier zetten
Oh ja, de goede voornemen van mij. Misschien moet ik zelf toch maar aan de slag om mijn eigen wensen op papier te zetten en iemand vragen mij bij de les te houden. Toch een goed voornemen. Succes in 2020.