Naar verwachting importeert China dit afzetseizoen minder peren en appels. Dat komt vooral door minder vraag, want ook de eigen fruitproductie is wat kleiner.
Dat maakt Foreign Agricultural Services van het Amerikaanse ministerie van Landbouw (USDA) bekend. Voor Nederlandse perenexporteurs lijkt dit te betekenen dat ze geen hooggespannen verwachtingen moeten hebben voor een sterke stijging van de export van conference-peren naar China. Als belangrijkste reden voor minder import wordt de coronacrisis gezien, die in China leidt tot economische recessie en tot minder consumentenaankoop van fruit.
Minder eigen productie
China’s eigen hardfruitproductie is dit seizoen overigens door nachtvorstschade tijdens de bloei wel wat kleiner dan het vorige seizoen. Ook hagel in de noordelijk provincies van China, waar de meeste appels en peren groeien, heeft schade veroorzaakt. Met 40,5 miljoen ton appels (minus 5%) en 16 miljoen ton peren (minus 8%) zijn het nog wel immens grote hoeveelheden aan fruit. Met een oppervlakte van 1,98 miljoen hectare aan appel en 940.000 hectare aan peren is China wereldwijd de grootste producent aan appels en peren.
Stabiliserende markt
Het Amerikaanse rapport vermeldt dat het areaal appels stabiel is en het areaal peren licht daalt door minder vraag en slechtere financiële resultaten. Die relatief stabiele productie volgt op een periode van sterke groei van zowel fruitproductie als consumptie. Bij zowel appels als peren groeide tot 2014 ook de import sterk, om daarna te stabiliseren. De cijfers in de laatste twee jaren met een voorspelling voor seizoen 2020/21 houden het op 11.000 ton aan import van peren.
Exportkansen
Overall zien de Amerikaanse marktonderzoekers toch nog wel exportkansen voor hun peren maar ook meer concurrentie voor hun eigen export met het binnenlandse productie in China en import uit landen zoals Nederland en België. Betere bewaarfaciliteiten voor Chinees fruit en minder handelsbarrières voor andere exportlanden geven ook meer concurrentie.
Voorkeur Aziatische rassen
Chinese consumenten houden vooral van de knapperiger Aziatische rassen, die ze zelf telen. Import-peren van Europese rassen worden met name door kinderen en ouderen gegeten. Volgens importeurs hebben de Westerse perenrassen zoals conference een echte marketinguitdaging om meer consumenten voor zich te winnen.