Supermarkten bepalen veel. Dat is onderzocht en bewezen voor de Duitse markt.
Dat supermarkten oppermachtig zijn als het gaat om afzet en prijsvorming van wat boeren en tuinders maken, is een open deur. Maar wel een deur die boeren de laatste week met graagte weer demonstratief hebben ingetrapt. Met blokkades van distributiecentra van grote supers en van het kantoor van supermarktenkoepel CBL vroegen en kregen de agrarisch ondernemers nog maar eens de aandacht.
Duitse economen
Duitse economen van de universiteit van Bonn namen recentelijk die marktmacht nog eens grondig onder de loep. En inderdaad, die open deur blijkt tevens een waarheid als een koe. Zelfs voor producten die niet in meerderheid langs de grote retailers verkocht worden, zijn de door dit afzetkanaal gezette prijzen toch bepalend, aldus de economen.
Ook Hollandse telers zuchten
Omdat Nederland hofleverancier is van groente en fruit op de Duitse markt, hebben Nederlandse telers net zo met die marktmacht te maken als de Duitse boeren. Eindconclusie van de Duitse economen is dat er voor die boeren en tuinders niet zoveel mogelijkheden zijn om hun marges op te krikken. Wel achten de onderzoekers het zinvol om zich meer te proberen te profileren in de waardeketen.
Profileren met ‘lokaal’ product
Dat is telers in Duitsland met ‘lokaal’ product aardig gelukt. Nou net níét een strategie die Nederlandse telers op de Duitse markt ook kunnen hanteren. Die zullen het ‘nach wie vor’ moeten hebben van topkwaliteit en leveringszekerheid. En blijven bewijzen dat wat uit Holland komt veilig, schoon en, ja, écht lekker is.