De Nederlandse verkoop van groenten en fruit in het buitenland steeg afgelopen jaar met 4% naar € 11,9 miljard. 80% wordt verkocht binnen een straal van 1.000 kilometer.
Ruim 90% van de afzet blijft in EU-landen. In 2019 heeft de Nederlandse groente- en fruitsector opnieuw bewezen een betrouwbare partner te zijn voor de Europese retail.
Duitsland voert met een bedrag van € 4,3 miljard op eenzame hoogte de ranglijst aan van afzetlanden. Dat blijkt uit ramingen 2019 die GroentenFruit Huis analyseerde op basis van gegevens van onder andere Eurostat. Het Verenigd Koninkrijk en België volgen op plaats 2 en 3.
De sterkste groei is te zien in Polen. De Nederlandse verkoopomzet nam hier met 18% toe. Het ging vooral om meer uien, tomaten en paprika‘s. Ook noteerde de verkoop in Frankrijk (+6%), Denemarken (+7%) en Italië (+12%) mooie groeicijfers. De verkoop naar het Verenigd Koninkrijk (-1%) en Zweden (-2%) bleef iets achter op 2018.
Hogere exportomzet
De hogere Nederlandse exportomzet van groenten en fruit in 2019 komt vooral voor rekening van ui, tomaat, paprika, avocado, banaan en blauwe bes. Tomaat voert met grote voorsprong de exportranglijst aan, gevolgd door paprika en avocado, dat laatste product uiteraard als het grootste doorvoerproduct.
Hogere productiewaarde
Regionaal wordt 2019 gekenmerkt door grote verschillen en een onregelmatig Nederlands productieseizoen voor diverse gewassen. Deze zijn deels te verklaren door droogte, een hitterecord en de natte herfst. De totale Nederlandse productiewaarde van verse groenten en fruit steeg in het afgelopen jaar met 7% naar € 3,7 miljard waarbij de groenteomzet steeg en de productiewaarde van fruit lager was dan in 2018.
Fruitimporteur
Nederland speelt binnen Europa een belangrijke rol als importeur van vers fruit. Van alle EU-landen is Nederland met een aandeel van 30% de belangrijkste importeur van fruit afkomstig van buiten de EU. De top-3 meest geïmporteerde producten, uitgedrukt in omzet, zijn druif, banaan en avocado. De importwaarde van verse groenten en fruit steeg met 3% naar € 7,9 miljard. Juist het combineren van product van Nederlandse bodem met importproduct zorgt voor de huidige sterke positie van de Nederlandse sector. Nederland biedt jaarrond een volledig kwalitatief hoogwaardig assortiment.