Basel – Syngenta verwacht in 2012 een omzetrecord te boeken, vooral vanwege voortvarende verkopen van selectieve herbiciden in Latijns-Amerika. In het derde kwartaal steeg de omzet van de grootste producent van gewasbeschermingsmiddelen en zaaigoed 6 procent tot 2,7 miljard dollar (2,07 miljard euro).
Het Zwitserse bedrijf zag de omzet in Latijns-Amerika de afzet van bestrijdingsmiddelen 21 procent toenemen tot 924 miljoen dollar (708 miljoen euro) terwijl de afzet van zaaigoed 6 procent is toegenomen tot 199 miljoen dollar (152 miljoen euro). Hoge sojaprijzen leiden tot een sterke areaalgroei in Brazilië terwijl de afzet voor bestrijdingsmiddelen in de teelt van suikerriet is verdubbeld.
Latijns-Amerika is de grootste afzetmarkt voor Syngenta. De verkopen compenseren dan ook tegenvallende verkopen van bestrijdingsmiddelen in Europa en zaaigoed in Noord-Amerika. De omzet in Noord-Amerika is 5 procent gedaald tot 460 miljoen dollar (311,5 miljoen euro) terwijl de divisie die in Europa, Afrika en het Midden-Oosten verkoopt de omzet 10 procent zag dalen tot 579 miljoen dollar (444 miljoen euro).
Binnen Europa verkopen de fungiciden Amistar en Revus volgens Syngenta goed terwijl in West-Europa de verkopen duidelijk minder zijn dan in Rusland en haar Europese buurlanden, waar de omzet 20 procent is toegenomen. De introductie van hybride gerstzaad is in Duitsland en Scandinavië goed ontvangen, aldus Syngenta.
In het algemeen wordt voor Syngenta, net als de concurrentie, de zaaigoeddivisie steeds belangrijker. In het derde kwartaal was de divisie goed voor 442 miljoen dollar (339 miljoen euro). Het bedrijf wil boeren steeds meer totaaloplossingen van zaaigoed en chemische en biologische bestrijdingsmiddelen aanbieden.