De foodretail profiteert dit jaar flink van de lockdown vanwege de coronacrisis. Voor supermarkten stijgen de volumes met 5% ten opzichte van 2019 op jaarbasis.
Voor speciaalzaken stijgen de volumes met 2%. Dat schrijft ABN Amro in een prognose voor de retailsector in 2020-2021. Vooral de supermarkten houden het grootste deel van de toename vast, voor 2021 verwachten de analisten een afname van 1%. De speciaalzaken zullen naar verwachting de helft van de toename dit jaar weer inleveren. Voor de totale retail gaat ABN Amro uit van een volumedaling van 8% in 2020 ten opzichte van 2019, in 2021 wordt dat deels weer goedgemaakt met een stijging van 5% ten opzichte van dit jaar.
Verschuiving consumptie
Consumenten kochten tijdens de coronacrisis beduidend meer bij supermarkten en voedingsspeciaalzaken. In eerste instantie werd meer aan voeding besteed om de voorraden thuis aan te vullen, maar gaandeweg bleken de uitgaven aan voeding vooral hoger te liggen door de sluiting van de horeca en het vele thuiswerken. Een duidelijke verschuiving van ‘Out of Home’ naar ‘At Home’ is merkbaar. Door het vele thuiswerken daalden bijvoorbeeld de bestedingen bij minisupers op veel bezochte locaties, zoals treinstations, tankstations en campussen. Dit blijkt onder meer uit transactiedata van ABN Amro.
Enorme groei online
De online-omzet van supermarkten is enorm gegroeid met percentages van 40 tot 50%. Van deze groei is een groot deel definitief is de prognose. Consumenten kiezen voor gemak en blijven deels drukke supermarkten mijden vanwege zorgen om hun veiligheid. De online verkopen lopen wel tegen grenzen aan. Niet alleen door capaciteitsproblemen, maar ook door lage rendementen.