Een derde van de Nederlandse burgers ziet kiloknallers liefst zo snel mogelijk uit de schappen verdwijnen. En slechts 27% laat zich bij het kopen van vers leiden door de prijs. Zeggen ze.
Dat zéggen ze in het onderzoek door onafhankelijk onderzoeksbureau DirectResearch onder 1558 Nederlanders. In opdracht van LTO Nederland peilde het bureau de houding van het Nederlandse publiek ten aanzien van de productie en consumptie van voedsel.
59% vindt seizoenproducten belangrijk. 44% koopt bewust Nederlandse producten, 34% biologische producten en 46% scharrelproducten. Het onderzoek is een bevestiging van hoe burgers wanneer gevraagd naar hun mening graag heet goede in de mond nemen, maar wanneer ze een winkelwagentje besturen zich anders gaan gedragen. Eigenlijk zegt de burger: kwel ons niet met onverantwoorde aanbiedingen, want dan zal ik die kopen!
Marktaandeel biologisch 10x zo groot
Immers: als deze percentages kloppen en de burger zou doen wat ze hier zeggen, dan zouden de supermarkten met hun kiloknallers blijven zitten en zou het marktaandeel van biologisch tien keer zo groot zijn dan de 3,5% die deze producten nu in werkelijkheid halen.
Het op deze manier peilen van de mening van burgers heeft weinig zin, als de retailers uit hun kassagegevens tot achter de komma weten hoe hun verkoopbeleid in het echt uitpakt. En daar wringt hem natuurlijk de schoen als we werkelijk iets zouden willen veranderen in ‘ons voedselsysteem’, zoals we deze week in Groenten & Fruit ook Barbara Baarsma weer horen zeggen. De supermarkten hebben bijzonder weinig aanleiding om hun aanbod te wijzigen. Ze zien hun gelijk voortdurend bewezen door hun eigen verkoopdata. ‘Onze klanten wíllen het…’ want ze kopen het.
In een tragische wurggreep
En de consumenten die het misschien anders zouden willen laten zich dan inderdaad toch weer in bekoring leiden. Zo houden de twee laatste schakels van de voedselketen elkaar en daarmee ook de rest van de keten in een tragische wurggreep. Want zo lang de keuze voor goedkoop, ongezond en net niet helemaal duurzaam de makkelijkste is, valt elk initiatief om dat schoner en beter en verantwoorder te doen ten prooi aan prijsbederf. Wat dan altijd weer terecht komt bij de schakel in de keten met de minste marktmacht. En u weet wel wie dat is.