Omdat zijn Poolse aspergestekers niet kwamen en zijn afzet richting horeca grotendeels wegviel door de coronacrisis, vroeg Hermen Hoorn bij de ABN-Amro noodkrediet aan. Inmiddels heeft hij die aanvraag weer af kunnen zeggen.
Een paar weken voordat het aspergeseizoen voor Hermen Hoorn van Aspergeboerderij Hoorn in Huis ter Heide zou beginnen, belde het uitzendbureau op dat zijn acht tot tien Poolse arbeidskrachten niet zouden komen. Aan het begin van het jaar was hij al in de weer geweest om Nederlandse uitzendkrachten te vinden, maar dat liep toen op niets uit.
Sluiting horeca door corona
Tot overmaat van ramp werd ook de horeca nog gesloten vanwege de coronacrisis. Normaal verkoopt Hoorn circa 50% via het horeca-afzetkanaal. Hoorn besloot bij de ABN-Amro noodkrediet aan te vragen, maar hij ging ook op zoek naar oplossingen. De bank verleende hem bovendien uitstel van aflossing en rentebetalingen. Inmiddels heeft Hoorn zijn kredietaanvraag in kunnen trekken.
Zelfs iemand van zeventig bood zich aan. We hebben alle vacatures op deze manier naar tevredenheid kunnen vervullen
Alsnog personeel
Dat in heel Nederland een tekort aan aspergestekers dreigde te ontstaan, kwam breed in de media. Het leidde ertoe dat mensen uit de buurt naar Hoorn gingen bellen. Mensen die vroeger wel eens bij hem gestoken hadden en nu door corona werkloos thuis zaten, maar ook scholieren die hun bijbaan zagen wegvallen. “Zelfs iemand van zeventig bood zich aan. We hebben alle vacatures op deze manier naar tevredenheid kunnen vervullen”, zegt Hoorn op insights.abnamro.nl.
Breed assortiment naast asperges
Om het wegvallen van afzet te compenseren verbrede Hoorn zijn assortiment aan producten. Verkocht hij voorheen alleen asperges, sinds het begin van dit seizoen verkoopt hij ook alle bijbehorende ingrediënten, zoals krieltjes, eieren, aspergesaus, ham, zalm, wijn, aspergekroketjes, en aardbeien als toetje. Op de Facebook-pagina van zijn bedrijf kwamen menusuggesties en prijsvragen te staan.
Soms moesten we ’s avonds 100 bestellingen verkoopklaar maken
Maar niet alle ideeën die hij bedacht, werkten even goed. “We lanceerden een bestelservice: ’s avonds besteld, de volgende dag ophalen in de boerderijwinkel. Dat was niet te behappen, niet qua verwerking en niet qua drukte in de winkel, waar iedereen gepaste afstand van elkaar moet houden. Soms moesten we ’s avonds honderd bestellingen verkoopklaar maken. Dat hebben nu aangepast naar twee uur van tevoren bestellen via onze nieuwe webshop. Zo krijg je een betere spreiding van de drukte aan beide kanten van de toonbank.”
Drive-inwinkel voor asperges
Hoorn vervolgt: “Het leukste wat we bedacht hebben, is onze asperge-drive-inwinkel. Het werkt supergoed. Opeens heb je een tweede verkoopplek, waarmee je de winkel ontlast. Je kunt klanten sneller helpen en veel mensen vinden het prettig dat ze niet meer de auto uit hoeven. Ik denk dat we de drive-in volgend jaar aanhouden.”
Troef achter de hand: nieuwe site voor aspergemaaltijdboxen
Mocht het aantal klanten voor zijn drive-in de komende weken onverhoopt afvlakken, dan heeft hij nog een troef achter de hand. “Er staat achter de coulissen een nieuwe website klaar waarop we dan aspergemaaltijdboxen gaan aanbieden voor € 19,95 plus bezorgkosten. Daar gaan we dan ook een mediacampagne voor lanceren.”
Lees meer artikelen over asperge of bekijk actuele marktprijzen via GFactueel.nl/markt