Productinformatie wordt steeds belangrijker bij de verkoop van groente en fruit. Nu analisten verwachten dat kopen via internet aan een opmars bezig is, moeten aanbieders meer doen met productinformatie.
Klanten kunnen niet langer voelen en ruiken aan een product en moeten afgaan op productinformatie als houdbaarheidsdatum, herkomst en voedingswaarden.
Dat blijkt uit onderzoek dat het Productschap Tuinbouw deed over kansen voor internetverkoop van groente en fruit. Daarvoor enquêteerde het schap klanten uit Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Het aantal internetaanbieders van groente en fruit stijgt, maar Nederland loopt nog achter bij het Verenigd Koninkrijk, waar veel meer aanbod is van internetsupermarkten.
Klanten willen garanties om goede kwaliteit te kopen op afstand. Dat kan door een webcam waarop de groente zichtbaar zijn, of door ook ’s avonds te laten bezorgen of door te werken met gegarandeerde bezorgtijden. Daarnaast verwachten klanten koelboxen om een goede kwaliteit te garanderen, of een teruggeefgarantie bij een onvoldoende kwaliteit. Klanten staan ook open voor verkoopmodellen met handige ophaallocaties, al zijn Nederlanders terughoudender dan Britten.
Bron: Boerderij Vandaag – Auteur: Jeroen Verheul