HAK zet in op #hetgroenenormaal met paginagrote advertenties in de zaterdagkranten en een meerprijs voor Planetproof.
Eind vorige week berichtten we al over het Maatschappelijk Impact Verslag dat HAK aan landbouwminister Carola Schouten overhandigde. Deze zaterdag maakte de conservenfabrikant die ambities breder bekend met paginagrote advertenties in de landelijke dagbladen.
Lees verder onder de tweet
Dit #manifest staat vandaag als oproep in diverse dagbladen met duidelijke boodschap: Plantaardig en Lokaal: dat wordt het Groene Normaal!
Als we ook in de toekomst lekker, gezond en #duurzaam willen blijven eten dan moet er iets veranderen. Doe je ook mee? #hetgroenenormaal pic.twitter.com/n8n9SdAZTp— HAK Groenten (@HAKgroenten) June 20, 2020
Het is op zich niet nieuw wat HAK ook bij monde van CEO Timo Hoogeboom de laatste dagen de wereld in slingert. De meerprijs die hij voor de telers die Planetproof gaan telen in petto heeft, kondigde HAK eind vorig jaar al aan.
Hogere prijs voor Planetproof
Hoogeboom zegt het nog maar eens: “We compenseren de telers voor de extra kosten die zij hiervoor maken. Zo betalen we 10% meer voor rodekool en 30% voor spinazie. We rekenen een hogere prijs aan de retailer, het is aan hem of hij dit doorberekent aan de consument.”
Ook stelt HAK in de advertenties dat ‘uiterlijk volgend jaar’ alle Hollandse groente Planetproof zullen zijn. Waarna het moeilijk zal zijn om te bepalen waar precies die 10 of 30% extra mee vergeleken moet worden, aangezien het dan de enige prijs is die HAK voor het binnenlands product betaalt.
Nauwelijks negatief uit te leggen
De reacties die op twitter en andere social media zijn te vinden op de advertenties zijn voor overwegend positief. De hoofdboodschap is ook nauwelijks negatief uit te leggen. ‘Elke dag groente op je bord’, ‘Seizoensgroente van dichtbij’ en dus de teler helpen aan een beter houdbaar verdienmodel in plaats van ‘nog meer telen tegen lage prijzen voor een internationale afzetmarkt’, wie kan daar tegen zijn?
Lees verder onder de tweet
Goed bezig daar bij @HAKgroenten Weg met die boontjes uit Egypte of Marokko! #duurzaam #lokaal en eerlijke prijzen! #hetgroenenormaal pic.twitter.com/571DcMUbBG
— Nieko Dijkstra (@Borkmeister) June 20, 2020
Ontkomen aan verwijt van greenwashing
Het grootste gevaar van dit soort reclame is het verwijt van ‘greenwashing’. Jezelf een groen imago aanmeten terwijl de praktijk van je bedrijf helemaal zo groen niet is. Kennelijk vallen de timing en toon van deze campagne goed en zijn de claims en beloftes van HAK geloofwaardig genoeg om van dergelijke kritiek verschoond te blijven.