Doorgaan naar artikel

‘Plastic Fantastic!?’

Plastic is niet per se de meest schadelijke verpakkingsoptie. Maar het is de vraag of verzet tegen het anti-plastic sentiment zin heeft of niet.

Er is enkele maanden geleden een documentaire uitgezonden over cosmetische chirurgie die dezelfde titel draagt als deze column. Maar even voor alle duidelijkheid, daar ga ik het niet over hebben. Het had natuurlijk zomaar gekund dat ik me na de feestdagen ernstig zorgen had gemaakt over mijn uiterlijk, maar dat valt mee. Het verbaast me wel dat cosmetische ingrepen binnen no-time geaccepteerd zijn, terwijl het gebruik van plastic in het AGF-schap juist binnen no-time een no-go is geworden.

Kleine veranderingen

De hetze tegen plastic is enorm. Ondertussen zie ik bij mijn lokale supermarkt nog geen grote veranderingen, wel kleine. Zo worden appels en peren steeds vaker in kartonnen verpakkingen verkocht. Esthetisch gezien zeker geen achteruitgang, als ik de kartonnen verpakkingen vergelijk met het piepschuimschaaltje met strakgetrokken folie. Maar of dit uiteindelijk voor het milieu een betere oplossing is, dat blijft een heel ingewikkelde kwestie.

Angst voor plastic

Ik sprak onlangs een Engels bedrijf dat biologische groenten teelt en verkoopt via groenteabonnementen. Zij hadden door een gerenommeerde universiteit laten onderzoeken wat de ‘carbon footprint’ is van de verpakkingen die het bedrijf gebruikt. De kartonnen verpakkingen bleken een veel schadelijkere footprint te hebben dan de plastic verpakkingen, soms 7 keer zo hoog! Toch stopt dit bedrijf eind dit jaar volledig met plastic verpakkingen. De milieubewuste biologische klanten willen dat nou eenmaal, een hogere footprint of niet. De angst voor eeuwig rondzwervend plastic is groot.

Vergaande gevolgen

Het lijkt erop dat de groente- en fruitsector in Nederland zich er ook op zal moeten voorbereiden dat het verpakken anders en minder zal worden. Veel bedrijven zijn hier al actief mee bezig. De gevolgen kunnen vergaand zijn, van investeringen in andere verpakkingslijnen, tot duurder verpakkingsmateriaal, een hogere derving of het wegvallen van verpakkingsvergoedingen. Ook wordt het lastiger om iets aan informatie of marketing richting consumenten te doen zonder enige verpakking.

De emotie lijkt steeds vaker te winnen van de ratio

Het is de vraag of verzet tegen het anti-plastic sentiment zin heeft of niet. De emotie lijkt steeds vaker te winnen van de ratio. Als de klant per se iets anders wil zijn er twee opties: (1) acceptatie en met een mooi plasticvrij alternatief komen of (2) de klant van het tegendeel overtuigen met de juiste feiten en cijfers. Wellicht blijkt plastic dan toch ineens fantastic.

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Cindy van Rijswick

analist groente en fruit bij Rabobank Research Food&Agribusiness

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin