Duitse huishoudens kochten in de eerste helft van 2012 bijna twee procent meer vruchtgroenten dan in dezelfde periode in 2011.
Maar daarmee is het gedaalde verkoopcijfer, veroorzaakt door de Ehec-crisis, nog niet opgeklommen tot het niveau van de afgelopen vijf jaar. Dat blijkt uit een analyse door het Agrarmarkt Informations-Gesellschaft (AMI) van aankoopcijfers van het Duitse onderzoeksbureau GfK, waarvan de details te vinden zijn het de nieuwe editie van Groenten & Fruit (24 augustus).
Het verkochte volume vruchtgroenten ligt ongeveer 2 procent achter op het vijfjarig gemiddelde. De grootste stijging in de aankoop van tomaat, paprika en komkommer was dan ook waar te nemen in de maand juni. Dit was de maand waarin de afname in 2011 het grootst was, veroorzaakt door de Ehec-crisis. In het Zuid-Europese seizoen, van januari tot en met maart, was er nog sprake van een afname in huishoudelijke aankopen van bijna 4 procent.
De supermarktprijzen zijn dit jaar weer sterk gestegen, waardoor de consumentenbestedingen ook een stijging laten zien. Er werd in totaal 7 procent meer uitgegeven aan vruchtgroenten. Wanneer dat wordt vergeleken met de totale uitgaven aan verse groenten, blijkt slechts sprake te zijn van een stijging van 1 procent, met grote verschillen tussen de producten.
Vruchtgroenten zijn nog altijd goed voor een aandeel van 37 procent van de totale verse groenten- en fruitaankopen in Duitsland en vertegenwoordigt een waarde van 40 procent.