Doorgaan naar artikel

‘Coronacrisis versnelt veel trends in tuinbouw’

Veel agf-trends, zoals arbeidsbehoefte, waren al langer gaande en zullen nu versterken en/of versnellen door de coronacrisis.

Een deel van mijn werk als analist van ontwikkelingen in de groente- en fruitketen bestond in de afgelopen drie maanden uit het volgen van de effecten van de coronacrisis op de sector. Het meest interessant vind ik zelf de mogelijke langetermijnveranderingen als gevolg van deze crisis. Soms zijn die op het tweede gezicht minder verrassend dan op het eerste gezicht.

Nog meer risico’s spreiden

Veel agf-trends die we voor de komende jaren zien, waren al langer gaande en zullen nu versterken en/of versnellen. Dan gaat het op bedrijfsniveau bijvoorbeeld om de noodzaak de arbeidsbehoefte goed in te vullen. Ook zagen we de afgelopen jaren al meer twijfels ontstaan bij de almaar verdergaande specialisatie. Meer dan ooit realiseren bedrijven zich nu dat risicospreiding en het snel kunnen reageren op veranderende omstandigheden belangrijk zijn. Kan ik als bedrijf snel van leverancier, variëteit, assortiment of klant wisselen als het nodig is? Heb ik nog een andere poot om op te staan als de ene poot omvalt?

Een echte trendbreuk aan de consumentkant is die in de agf-consumptie buitenshuis

Aan de consumentenkant zie ik trends als meer onlineverkopen, een toenemende populariteit van verspakketten en maaltijdboxen, meer vraag naar lokaal geteeld product en meer aandacht voor gezondheid en verduurzaming. Tot dusver weinig verrassingen.

Maar een echte trendbreuk is die in de agf-consumptie buitenshuis. Die groeide gestaag in de afgelopen jaren, maar komt in de komende vijf jaar, of misschien wel langer, niet meer op het pre-coronaniveau terug, verwacht ik.

Gevolgen voor ‘on-the-goproducten’

De foodservice-sector zal wel meer agf blijven inkopen ten koste van vlees, maar dat zal het verlies aan totale foodservice-omzet niet kunnen compenseren. We zullen veel minder onderweg zijn voor zakenreizen en woon-werkverkeer en minder vaak in de bedrijfskantine eten. Wat groenten en fruit betreft zijn de gevolgen dan te merken bij typische ‘on-the-goproducten’ als maaltijdsalades en fruitsalades.

Het product sinaasappel kende in de afgelopen maanden een opvallende opleving

Producten herontdekken

We gaan meer thuis koken en eten. Dat is voor veel mensen best lastig. Ik heb zelf ook maar een beperkt riedeltje aan recepten dat we week na week herhalen. Aan lekkere betaalbare ideeën en producten die we thuis gemakkelijk kunnen bereiden is een grote behoefte.

Het product dat misschien wel de meest opvallende opleving kende in de afgelopen maanden is de sinaasappel, een toch bijna vergeten vrucht waarvan de verkopen jaar na jaar daalden, tot aan maart 2020. Zo zie je maar, door (ongelukkig) toeval of met wat hulp van veredelaars, telers, handelsbedrijven en speciaalzaken of supermarkten is er eigenlijk nog een wereld aan producten te herontdekken.

Share this

Afbeelding
Cindy van Rijswick

analist groente en fruit bij Rabobank Research Food&Agribusiness

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin