Supermarktketen Dirk van den Broek heeft enkele honderden producten blijvend in prijs verlaagd. Verse groente en fruit zijn daar nog geen onderdeel van.
Dat blijkt de communicatie van de campagne die ‘Ons nieuwe normaal’ wordt genoemd. De prijsverlagingen betreffen houdbare producten als bier, frisdrank, pasta’s, ijs en zuivel. Blikgroente is wel in de prijsverlagingen opgenomen. De verlagingen betreffen A-merken en eigen merkproducten ‘de Beste’.
Reeks verlagingen
De prijsverlagingen bij Dirk zijn nog niet afgerond. In het supermarktblad Distrifood liet algemeen directeur Marcel Huizing al weten dat in totaal duizend producten in prijs verlaagd worden. Dat gaat in verschillende rondes. In een video waarbij een acteur een persconferentie naspeelt (prijsconferentie genoemd) stelt de keten wel dat het ‘1,5 meter prijsafstand neemt van concurrenten’ voor een reeks categroriën, zoals groente en fruit. Navraag bij Dirk gaf geen uitsluitsel of groente en fruit dan wel de komende weken bij de reeks prijsverlagingen wordt meegenomen.
Prijzenslagen in afgelopen jaren
In de afgelopen jaren startten steeds verschillende supermarktketens een vorm van een prijzenslag. Jumbo en PLUS deden dat het meest recent, met duidelijke prijsverlagingen bij groente en fruit tot gevolg in het basispakket.