Stichting Milieukeur (SMK) roept supermarkten op zelf ook het PlanetProof-certificaat te halen. Nu is die plicht alleen voor leveranciers.
SMK doet de oproep in een bericht over de groei van de verkoop van duurzame voeding in Nederlandse supermarkten. De omzet van PlanetProof-producten is gestegen naar € 617 miljoen, blijkt uit onderzoek van Wageningen University&Research in de Monitor Duurzaam Voedsel 2019.
Onverpakt product niet geregistreerd als duurzaam voedsel
De werkelijke groei is veel hoger, omdat veel supermarkten PlanetProof niet op onverpakt product weergeven. Dat wordt dan niet geregistreerd als duurzame voeding in de verkoopcijfers.
Om PlanetProof ook op onverpakt product te mogen weergeven, moeten supermarkten zelf ook gecertificeerd zijn. Aldi en Marqt waren gecertificeerd, maar nu alleen nog Aldi. SMK verwacht dat het gebruik van verpakkingsmateriaal zal afnemen als supermarkten het logo kunnen gebruiken bij onverpakt product.
Lees op Foodagribusiness.nl: Omzet duurzaam voedsel steeg 18% in 2019
Niet voldoen aan criteria certificatieschema
Zolang supermarkten niet PlanetProof-gecertificeerd zijn, hoeven ze ook niet gehoor te geven aan criteria in het certificatieschema. Een oproep om in de eisen op te nemen dat supermarkten een gesprek moeten voeren over een meerprijs had daardoor in 2019 geen zin.