Meer boeren en tuinders schakelen om naar biologisch als supermarkten ze meer perspectief bieden, zegt algemeen directeur Erik Does van Ekoplaza. Supermarkten zouden moeten stoppen met tenderen.
De verkoop van biologische producten in supermarkten stagneert. De stijging van de omzet van biologische producten in supermarkten als Albert Heijn en Jumbo viel volgens IRI Nederland terug van 8,2% groei in 2018 naar 4,9% groei in 2019. Het marktaandeel steeg slechts van 3,19 naar 3,21 procent. Hoe staat Ekoplaza ervoor?
“Deze cijfers zullen wellicht kloppen voor de supermarktketen als geheel, maar voor ons bedrijf gaat dat niet op. We zijn qua omzet sterk gegroeid, namelijk 300% ten opzichte van 2014. Consumenten worden steeds bewuster. Het zou best kunnen dat de ‘gewone’ consument bij een ‘gewone’ supermarkt minder vaak een biologisch product in zijn winkelwagen gooit, maar in plaats daarvan een streekproduct of een vegan product.”
Het zou best kunnen dat de ‘gewone’ consument bij een ‘gewone’ supermarkt minder vaak een biologisch product in zijn winkelwagen gooit, maar in plaats daarvan een streekproduct of een vegan product
“De bewustere klant weet echter steeds beter zijn weg naar Ekoplaza te vinden. Niet alleen vanwege ons uitsluitend biologische aanbod, maar ook vanwege onze hang naar duurzaamheid. Bijvoorbeeld ons streven naar ‘plasticvrij’, en dat we werken aan duurzame relaties. Udea werkt met vaste leveranciers. We brengen onze telers ook met naam en foto in beeld bij onze klanten. We proberen lokaal te kopen en te leveren. Dus van boer tot bord. Broccoli uit Brabant in de Brabantse vestigingen.”
“Udea is nog net niet 100% zelfvoorzienend met vaste leveranciers. We kopen dus nog steeds buiten hen om, maar we werken wel met eerlijke uitbetalingsprijzen. Wij tenderen bijvoorbeeld niet, zoals andere supermarktketens (tenderen: leveranciers tegen elkaar op laten bieden tot degene die de laagste opbrengstprijs accepteert overblijft en het contract verwerft – red.). Een groeiende groep consumenten is bereid daar meer voor te betalen.”
Lees het volledige interview met Erik Does op Foodagribusiness.nl.