Albert Heijn krijgt anoniem inzicht in milieuprestaties van telers. Daarmee lijkt AH af te wijken van andere partijen.
Albert Heijn-telers zijn dit jaar verplicht hun middelenregistratie bij te houden via een online registratie van AgroVision. Via de vaste leveranciers zoals Bakker Barendrecht en Vogelaar, is voor Albert Heijn het aantal milieubelastingspunten per teelt of teler in te zien. Volgens een woordvoerder van Albert Heijn zijn de teeltgegevens van de bedrijven anoniem voor de supermarktketen.
Telers worden ‘in principe’ niet uitgesloten vanwege hun resultaten, stelt een woordvoerder. “Wel is het voor Albert Heijn mogelijk om gewassen, regio’s en teeltseizoenen met elkaar te vergelijken, op basis van anonimiteit.”
Wat voor opdracht Albert Heijn de vaste leveranciers zoals Bakker Barendrecht geeft over de selectie van telers, is niet duidelijk. De winkelketen wil namelijk wel de mogelijkheid hebben met telers in gesprek te gaan om te zien of ze hun milieu-impact verder omlaag kunnen brengen.
Data binnen Milieukeur
Stichting Milieukeur is eigenaar van de teeltdata van de gecertificeerde PlanetProof-telers. Volgens een woordvoerder is deze data alleen intern binnen de stichting inzetbaar om te bezien of de teeltcriteria voldoende werken. “Voor de hele keten is het certificaat een borging. Alleen Stichting Milieukeur heeft inzicht in de milieuscores uit checklisten. Verder niemand.” Daarmee lijkt de data dichter bij de telers te blijven en niet in de keten gedeeld te worden, anoniem of van benoemde bedrijven.
Nulmeting
Lidl lijkt op het punt van teeltgegevens juist verder te gaan. De keten heeft inzicht in de prestaties van haar individuele telers en bij 20 telers is in 2017 een nulmeting gedaan. Van telers wordt verwacht dat ze vanaf de nulmeting tot dit jaar stappen zetten in verduurzaming ten opzichte van de nulmeting, ook als dat beoogde niveau hoger is dan PlanetProof. Dat liet de keten eerder weten. Lidl sluit niet uit telers uit te sluiten als onvoldoende vooruitgang wordt geboekt. De teeltbegeleiding van Lidl-telers kan van Centrum voor Landbouw en Milieu (CLM) komen.