Doorgaan naar artikel

Open dagen Hazera tussen de groenteschappen

Niet in een demoveld, maar met een supermarktschap. Zo wil veredelaar Hazera met heel de keten in contact komen op de jaarlijkse open dagen.

De vollegegrondsgewassen en -rassen van Hazera in 'winkelschapconditie'. - Joost Stallen

De vollegegrondsgewassen en -rassen van Hazera in ‘winkelschapconditie’. – Joost Stallen

“Het is een manier om doelgericht met telers, maar ook met groenteverwerkers en afzetkanalen als retail in contact te komen”, zegt ketenmanager Arjan van Steekelenburg. De productuitstalling in enkele ruimten van het veredelingstation voor brassica’s van Hazera in Warmenhuizen was een opvallende nieuwe manier om het brede palet groentegewassen en rassen, vorige week op de open dagen. Een wandvullende afbeelding van een uitgebreid groenteschap op de achterwand zorgde voor een versterking van de sfeer die het bedrijf wilde creëren en bovenal van de boodschap die het voor het voetlicht wilde brengen.

Volgens Van Steekelenburg komt de nadruk steeds meer te liggen op een partnerschap tussen telers en verwerkende en afnemende partijen. “Daarom zijn we dit jaar op zoek gegaan naar een manier van presenteren waarvan we denken dat die ketenpartijen meer aanspreekt.”

De introductie van de eerste spruitkoolrassen voor de Nederlandse versmarkt wordt verwacht in 2021. Is een B-marktsortering voor oogst november. - Stan Verstegen

De introductie van de eerste spruitkoolrassen voor de Nederlandse versmarkt wordt verwacht in 2021. Is een B-marktsortering voor oogst november. – Stan Verstegen

Beproefde aanpak

De toegepaste manier om gewassen en rassen voor het voetlicht te brengen, is niet nieuw voor Hazera. Marion Vissers, verkoopleider BeNeScan bij het bedrijf, geeft aan dat dit al enkele jaren gebeurt voor tomaat. “Ga je met een teler de kas in, dan krijgt hij heel veel tomatenrassen te zien. Dat aanbod is vaak zo omvangrijk en divers dat die teler uiteindelijk door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer kan zien. In plaats daarvan maken we uit ons aanbod een voorselectie van rassen waarvan we denken dat ze het beste zijn voor een bepaald segment. Het vergemakkelijkt het gesprek met bijvoorbeeld supermarkten en met geïnteresseerde telers. Een teler kijkt vanuit zijn rol vooral naar plant- en productie-eigenschappen, met de supermarktvertegenwoordigers gaan we vaak niet eens de kas meer in omdat vaak heel snel duidelijk is wat voor type tomaat hij zoekt en welke gebruiks- en consumenteigenschappen als belangrijk gezien worden. Zo’n gesprek is doelgericht en effectief en zie je dat de teler besluiten om een hem aansprekend ras te beproeven.”

Logische manier van communiceren

Volgens Vissers is dit een logische manier van communiceren met producenten en afnemers. “Afnemers zijn veelal geïnteresseerd in het eindproduct met de vraag of het een bestaand artikel kan vervangen, of past in een uitbreiding van het assortiment. Zo ja, dan is de volgende stap er een teler bij te zoeken die de supermarkvraag kan en wil invullen. Deze aanpak heeft voor tomaat al zeer positieve resultaten gegeven. We hebben besloten deze benadering ook toe te passen voor vollegrondsgroente. Vandaar deze presentatiewijze, zonder demoveld dus.”

  • Rode spitskool, merk Violetti. - Joost Stallen

    Rode spitskool, merk Violetti. – Joost Stallen

  • Het beeld van spitskool (rechts) in vergelijking met dat van rode kool. - Joost Stallen

    Het beeld van spitskool (rechts) in vergelijking met dat van rode kool. – Joost Stallen

Violetti

Een concreet voorbeeld van hoe de introductie van een nieuw product eruit kan zien, was vorig week te zien aan de hand van een nieuwe rode spitskool. Het kenmerkend gevormde product wordt in de markt gezet onder de merknaam Violetti. Van Steekelenburg: “Klanten willen het hele jaar een uniform product. Dat is niet altijd mogelijk met een enkel ras, daarom hebben we voor een merk gekozen. Aanvullend heeft dit ook het voordeel dat we het hele product en het gesneden product kunnen verbinden.”

Open dagen Hazera tussen de groenteschappen


Aanzienlijk zoetere smaak

De introductie wordt onder andere ondersteund met recepten en de kool kan onbewerkt en bewerkt worden aangeboden. Anders dan bijvoorbeeld van rode kool is de smaak aanzienlijk zoeter en is de typische koolsmaak slechts op de achtergrond aanwezig. Versneden in een zakje oogt het product lichter en frisser dan rode kool. De productie komt voort uit een samenwerking tussen Hazera en teeltbedrijf TB&S in Sint Pancras, met een jaarrond stabiel aanbod.

Share this

Joost Stallen
Joost Stallen

Oud-redacteur vollegrondsgroenteteelt

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin