Doorgaan naar artikel

‘Tijd dat de tussenhandel verdwijnt’

De ‘korte keten’ is hot. Maar boerderijwinkels en voedselbox-concepten zijn nog lang geen volwaardig alternatief voor de supermarkt. In Zuid-Holland start een campagne om dat te veranderen. Campagneleider Alex Ouwehand: “We willen 20.000 nieuwe klanten binnenhalen voor de korte keten.”

Om de inwoners van Zuid-Holland te verleiden vaker te eten uit de korte keten start Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland samen met Zuid-Hollands Landschap en Natuurmonumenten de consumentencampagne De Kortste Weg. Kosten: € -,5 miljoen. Duur: 1 jaar. Alex Ouwehand heeft als directeur van de Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland de leiding.

Eerst over deze campagne, wat staat er op stapel?

“We trappen zaterdag 14 september af met een manifestatie op het Prinsjesfestival in Den Haag. Er komen commercials op de lokale zenders, acties op sociale media en posters waarmee we aandacht vragen voor lokaal geproduceerd voedsel. Verder is er een kennisprogramma, komen er masterclasses en workshops om de expertise en de impact van de korte keten te vergroten.”

15 aanbieders doen mee en we zijn nog met 25 in gesprek

En zo hoopt u de consumenten te bereiken?

“We spreken de consument aan op bewustzijn en verantwoordelijkheid, maar het is allemaal laagdrempelig want we willen dat het verhaal landt en mensen aanzet om de eerst stappen te zetten. Op een online-platform bieden de aanbieders zoals Willem & Drees en Hoeve Biesland voordelige voedselproefpakketten aan om uit te proberen. Zuid-Holland kent veel korte keten initiatieven. Er doen zo’n 15 aanbieders mee en we zijn nog met 25 in gesprek.”

Lees verder onder de foto.

Alex Ouwehand: "We spreken de consument aan op verantwoordelijkheid, maar wel laagdrempelig." - Foto: Roel Dijkstra

Alex Ouwehand: “We spreken de consument aan op verantwoordelijkheid, maar wel laagdrempelig.” – Foto: Roel Dijkstra

Is de voedseltransitie, de overgang naar een andere manier van eten, produceren en consumeren, ondanks u enthousiasme niet een lastig verhaal?

“Ja dat klopt, maar de mensen moeten zich realiseren dat ze met de keuze van hun eten invloed hebben op het landschap. Want het landschap wordt steeds schraler en leger door ons productie- en consumentengedrag. Als we de boeren meer ruimte geven om duurzaam te produceren met respect voor het landschap, dan zal daar een eerlijke prijs tegenover moeten staan. Het is tijd dat de boer weer in contact komt met de consument, dat de tussenhandel verdwijnt en de keten korter wordt. En het lokaal geteelde voedsel is vaak nog lekkerder ook.”

De korte ketens poppen tegenwoordig overal op, maar hoe krijg je de consument zover dat ze kiezen voor het duurdere voedsel uit de keten?

“Ik geloof er in en natuurlijk moeten de brancheorganisaties, overheid en de supermarkten er uiteindelijk mee aan de slag want de regionale producten zullen in de schappen moeten liggen met een goede prijs voor de boer. En dat is nu absoluut niet het geval. We moeten ergens beginnen. Daarom richten we ons op de eigen achterban, 250.000 mensen. We willen als einddoel 20.000 van hen binnenhalen als nieuwe klanten voor de korte keten. Volgend jaar om deze tijd ga ik jou vertellen of dat is gelukt. ”

We helpen boeren door een goede prijs te regelen

Uiteindelijk gaat het toch om een goed verdienmodel voor de producenten. Wat heeft de agrosector aan deze mooie ambities?

“We willen laten zien hoe makkelijk het voedsel beschikbaar is en de boeren gaan we helpen door een goede prijs te regelen voor hun product. Ook organiseren we workshops over marketingconcepten; hoe zet je het in de markt, hoe vertel je het en bind je de klanten aan jouw verhaal. Landbouw en natuur moeten dichterbij elkaar komen voor de uiteindelijke omschakeling naar kringlooplandbouw en daarvoor is er maar één aanpak mogelijk: gewoon doen.”

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Tineke Hoekstra

freelance redacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin