Duurzame supermarktketen Marqt wordt overgenomen. Duurzame en biologische winkels hebben het moeilijk door toenemende concurrentie met reguliere supermarkten.
Deze maand werd bekend dat de duurzame supermarktketen Marqt fuseert met het moederbedrijf van concurrent Ekoplaza, Udea. Udea sluit een deel van de Marqt-vestigingen en wil het aantal winkels de komende jaren terugbrengen naar ‘een gezonde basis van circa tien tot twaalf rendabele winkels’. Het is wel de bedoeling dat de formules Marqt en Ekoplaza naast elkaar blijven bestaan.
Eerder dit jaar waren de aandeelhouders, inclusief de oprichters, overeengekomen dat Marqt verkocht moest worden. Iedereen was het er toen over eens dat dit nodig was om de financiële positie te verbeteren. Later bleek dat twee oprichters zich tegen de overname verzetten en zelf een bieding wilden doen. De rechter bepaalde dat zij geen stokje meer konden steken voor de overname door Udea.
Tekst gaat onder foto verder
Financiële problemen
Marqt had als doel uit te breiden en winst te maken, maar dat leek maar niet van de grond te komen. Sinds de oprichting had Marqt nog nooit winst gemaakt en begin dit jaar verergerden de financiële problemen. Opmerkelijk, want de formule van de winkelketen, duurzaam, lokaal, vers en biologisch, sluit aan bij de huidige consumententrends. De afzet van biologische voeding in Nederland groeit veel harder, 2,5 keer zo hard, dan de totale besteding aan voeding in supermarkten, aldus brancheorganisatie Bionext. De totale omzet van biologische producten in Nederland was in 2018 € 1,6 miljard, een stijging van 8%. De totale besteding aan voeding steeg met 3,2%.
Groei door supermarkten
De groei in biologische afzet komt voornamelijk door de reguliere supermarkten. Daar steeg de omzet in 2018 met 8% naar € 843 miljoen. De omzet van biologische winkels nam tussen 2015 en 2018 af van € 340 miljoen naar € 321,6 miljoen. Er waren in 2018 413 biologische speciaalzaken in Nederland. De belangrijkste reden voor de omzetdaling komt door de concurrentiedruk met prijsverlagingen als gevolg.
De afgelopen jaren is het prijsverschil tussen gangbare en biologische producten steeds kleiner geworden
Sonny Duijn, retaildeskundige bij ABN Amro, schrijft in een analyse dat voor duurzame supermarkten, waarvan er in 2018 413 waren in Nederland, zoals Marqt, de lat steeds hoger ligt om zich te onderscheiden met een bijzonder assortiment. De gehele supermarktbranche is namelijk als geheel al naar meer vers en duurzaamheid verschoven. ‘Met de beweging naar duurzaamheid komen de gevestigde supermarktketens meer en meer in het vaarwater van Marqt en andere ecologische ondernemingen’, zo schrijft Duijn. De afgelopen jaren is het prijsverschil tussen gangbare en biologische producten steeds kleiner geworden, met name onder druk van de ontwikkelingen in het supermarktkanaal. De druk in het retailkanaal leidde eerder al tot diverse overnames, Udea nam Natudis over, waarvan de overname van Marqt de nieuwste in de rij is.