Hoe belangrijk zijn duurzaamheid en duurzame verpakkingen echt voor consumenten? Koopt de consument naar wat hij zegt te doen? Wat zegt de consument belangrijk te vinden en hoe handelt de consument in een gesimuleerde verkoop situatie.
Om antwoord op deze vragen te krijgen heeft NNZ, marktleider in verpakkingen voor groenten en fruit, hiervoor recentelijk grootschalig onderzoek (ruim 300 interviews én 11.700 aankoopsimulaties) gedaan in Duitsland. NNZ heeft deze studie gedaan met verpakkingen voor blauwe bessen en aardbeien. Op het European Packaging Forum in Düsseldorf zijn de eerste resultaten van het onderzoek naar aardbeien en aardbeienverpakkingen gepresenteerd en enthousiast ontvangen.
“Ons onderzoek is een absolute must-read voor retailer, telers en leveranciers aan de zacht fruit sector”, aldus Alies Padding, Innovatie Manager bij NNZ, the packaging network. “Het geeft inzicht in de associaties en koopcriteria voor verpakt zacht fruit, en het zal u niet verrassen: de consument koopt niet wat hij/zij zegt te gaan kopen. Daarnaast is het duidelijk dat de consument met veel emotie maar weinig kennis over duurzaamheid van plastics, karton en pulp verpakkingen spreekt. De consument (her)kent nauwelijks de milieukeurmerken die op de verpakkingen staan. Tijdens het onderzoek uitten velen de wens voor een duidelijke uitleg over de juiste afvalstroom voor de verpakking. Dit is een kans voor de branche en zo bij te dragen aan ons gezamenlijk streven naar 100% recycling van verpakkingen in de nabije toekomst. Bovenal werd duidelijk dat het de consument gaat om kwaliteit van het zacht fruit en alle andere criteria hieraan ondergeschikt zijn. En zoals we allen weten is de primaire functie van de verpakking het behouden van kwaliteit respectievelijk het voorkomen van voedselverspilling in de supply-chain. Het onderzoek voorspelt het percentage consumenten dat voor een bepaalde pulp, karton of plastic verpakking kiest en waarom.”
NNZ plaatst de komende periode op gfactueel.nl naast dit artikel nog 2 artikelen waarin de bevindingen van het onderzoek worden gedeeld.
In dit eerste deel bespreken we resultaten over de kijk van de consument op duurzaamheid en duurzame verpakkingen, aan de hand van de volgende vragen:
- Hoe belangrijk is duurzaamheid echt voor consumenten?
- Duurzaamheid en duurzame verpakkingen, wat weten en begrijpen consumenten daarvan?
- Milieukeurmerken, wat weten en begrijpen consumenten ervan?
Hoe belangrijk is duurzaamheid echt voor consumenten?
Uit het onderzoek komt naar voren dat 35% van de ondervraagden aangeeft geen producten in ‘veel verpakking’ te willen kopen omdat het niet milieuvriendelijk is. In 2013 was dit nog 25%.
Duurzaamheid en duurzame verpakkingen, wat weten en begrijpen consumenten daarvan?
De begrippen rond duurzaamheid, zoals ‘CO2-footprint’ en ‘biologisch afbreekbaar’, worden niet volledig begrepen. En als het op duurzaamheid van verpakkingen aankomt hebben de respondenten relatief veel vertrouwen in hun kennis van duurzaamheid van kartonnen verpakkingen. In werkelijkheid is hun kennis echter beperkt. Als het om plastic verpakkingen gaat, zijn de respondenten minder zelfverzekerd over hun kennis over duurzaamheid en bepreken zich de opmerkingen tot: ‘veroorzaakt te veel plastic afval’ en ‘schade aan het milieu’. Samenvattend, de consument is slecht geïnformeerd als het gaat om duurzaamheid in het algemeen en duurzaamheid van verschillende verpakkingen. Hier is dus voor de branche en politiek een wereld te winnen.
Milieukeurmerken, wat weten en begrijpen consumenten ervan?
Van de in het onderzoek aangeboden keurmerken zijn Duitse consumenten zich alleen bewust van de onderstaande nummers 4 en 13. In het algemeen kunnen we dus wel stellen dat deze milieukeurmerken geen invloed hebben op het koopgedrag.
Daarnaast zegt echter 90% van de consumenten wel dat ze graag een eenvoudige uitleg willen op verpakkingen, zodat ze op de juiste manier hun verpakkingsafval kunnen scheiden. NNZ gaat hierover graag met branchegenoten en retailers in gesprek.
In het hier opvolgende artikel beschrijven we welke emotionele- en rationele criteria de aankoopbeslissingen van verpakte aardbeien beïnvloeden.
NNZ heeft deze studie óók gedaan met blauwe bessen en blauwe-bessenverpakkingen. Geïnteresseerd in de resultaten? Neem contact op.
NNZ the packaging network – www.nnz.nl/zachtfruit_verpakkingsonderzoek
NNZ
Robert Stobbelaar
Sales Manager
Aarhusweg 1
9723 JJ Groningen
Nederland
+31 113 507 115
+31 6 546 35 313