Doorgaan naar artikel

‘Lans verkoopt Nederlandse tomaat aan Yvon Jaspers’

Yvon Jaspers dook een tomatenkas in. Goede promotie voor de sector, maar het programma miste diepgang.

Yvon Jaspers treft meestal boeren als ze een partner zoeken in ‘Boer zoekt vrouw’. Voor ‘Onze boerderij’, het andere programma van Jaspers, draait het niet om de huwelijkse staat van de boer of tuinder, maar om zijn ondernemerschap. Zondag 15 september trad Jaspers voor haar programma buiten de landbouw en dook een tomatenkas in. Leo van der Lans liep een rondje door de kas met Jaspers en schetste een beeld van zijn bedrijf en vooral het imago van Nederlands product.

Yvon Jaspers in haar programma Onze boerderij bij Leo van der Lans.

Yvon Jaspers in haar programma Onze boerderij bij Leo van der Lans.

De lekkerste

Het gesprek van Van der Lans met Yvon in die kas in ’s Gravenzande ontwikkelde zich tot een waardevol promotieverhaal voor de teelt, toen het over smaak ging: “Is de Nederlandse tomaat echt de lekkerste ter wereld?”, vroeg Jaspers zich af. Terwijl ze nog een hap nam van een net geplukte tomaat, was Van der Lans heel stellig. “Eind jaren 90 werden Nederlandse tomaten door afnemers uitgemaakt voor waterbommen. Daarna is er veel veranderd met smaakrassen. We zijn niet bang om smaaktesten te houden met tomaten uit andere delen van de wereld, omdat we die winnen.”

Jaspers reageerde verbaasd. De Nederlandse tomaat wint het ook van Mediterraan lokaal geconsumeerd product? Van der Lans twijfelt niet. “Ik weet zeker dat je Nederlandse kiest als je ze naast elkaar zou leggen met een andere naam erboven. Dat is net als rode wijn bij een romantische open haard. Dan lijkt het lekkerder. Smaak zit voor een deel ook in de brains. Het is genoeg getest in smaakproeven.”

Human interest

Jaspers zocht nog naar de man achter zijn bedrijf. Net als veel tuinders vindt Van der Lans het heerlijk om op rustige zondagochtenden door de kas te lopen en te kijken hoe het gewas erbij hangt. Zo ontstond een mooi human interest verhaal over Van der Lans die als op 16-jarige leeftijd het bedrijf instapte. De nu 62-jarige Van der Lans teelt met andere familieleden jaarlijks 30 miljoen kilo tomaten op 70 hectare en is daarmee 1 van de grootste tomatenbedrijven.

Geen zorgen

Na het programma blijft de kijker achter met de stelling dat de Nederlandse tomaat de lekkerste is ter wereld. Daarmee is het programma waardevolle promotie. Toch had het item over het tomatenbedrijf het begrip over de tomatensector kunnen verdiepen door ook zorgen te delen. De overgang in het programma van de veehouder met veeziekte naar het cleane tomatenbedrijf met de lekkerste tomaat was groot. Hoe zit het met de energietransitie, met de personeelskrapte, of met virusdreiging? Naar deze zaken vroeg Jaspers niet, of het eindigde niet in de eindmontage. De geïnformeerde kijker heeft ook wel eens van die andere onderwerpen gehoord. Misschien komt Jaspers daar later nog eens op terug.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin