Kromkommer stopt met de soepen, maar gaat als stichting door, eerst met educatie. Want helemaal overbodig heeft de actiegroep zichzelf nog niet gemaakt.
Elke actiegroep wil zichzelf het liefst vanwege succes kunnen opheffen. Kromkommer riep dat eerder dit jaar, maar zag toen nog wel minstens vijf jaar missiewerk voor zich. Dat missiewerk zal zonder het uithangbord van het eigen merk soepen moeten gebeuren, maakte het van oorsprong Rotterdamse en nu in Utrecht gevestigde bedrijf gisteren bekend.
‘Maar één retailer serieus bezig’
“Toen wij in 2014 begonnen, was voedselverspilling nog geen issue”, zegt Chantal Engelen. “Dat is het nu wel. Maar er moet nog veel gebeuren. Er is in Nederland pas één retailer die er serieus mee aan de slag is gegaan. Daar is nog werk aan de winkel.”
Die ene retailer is Albert Heijn. Die verkoopt sinds december 2014 in zijn supermarkten de zogenaamde Buitenbeentjes, en is nog steeds de enige die daarmee herkenbaar en consequent afwijkende vormen en maten van verschillende groente- en fruitproducten aanbiedt.
“Via Kromkommer blijven we de kwestie van verspilling in de keten aankaarten, met nu de stichting als organisatievorm. In eerste instantie met speelgoed, een lespakket en een kinderboek. Maar we denken na over extra activiteiten”, aldus Engelen.
Hete zomers met veel afkeur
Luidkeels aandacht vragen voor verspilling in de keten van groenten en fruit, zoals Kromkommer steeds heeft gedaan, lijkt voor de telers geen storende bezigheid. Het was nuttig voorwerk dat er de afgelopen twee zomers voor zorgde dat iedereen snapte wat er krom was aan het afkeuren van allerlei door de zomerse hitte wat afwijkend gegroeide vruchten en kroppen.
Tekst gaat verder onder de foto
Talrijke bedrijfjes op ‘verspillingsmarkt’
Behalve verspilling is er nog wel meer dat krom is in de keten. Genoeg zaken voor een inmiddels bekende club als Kromkommer om zich mee bezig te blijven houden. Maar soep maken uit kromme groente (of sauzen, jammen, sappen en wat al niet), dat laten Engelen en haar collega’s over aan de talrijke andere bedrijven en bedrijfjes die in hun kielzog in deze markt zijn gedoken.
Productenstroompje met grote symboolwaarde
In januari maakt Kromkommer nog één soepronde. Daarna moeten de vaste groentetelers van Kromkommer hun minder mooie producten elders slijten. “Voor die telers is dat niet zo’n ramp. Wij namen alleen af wat ze voor menselijke consumptie nergens anders meer kwijt konden. Ook al is de totale verspilling in de sector heel groot, de hoeveelheid die wij afnamen bij alleen deze telers bleef beperkt. Maar wel een met grote symboolwaarde.”