De kleine winkelketen Marqt kondigt aan de btw-verhoging op groente en fruit niet door te rekenen.
Marqt kondigt in een persbericht aan de prijsstijging op de productgroep ‘onbewerkte groente en fruit’ niet door te rekenen aan zijn klanten. Hoe de winkelketen dan de btw-verhoging opvangt, is niet duidelijk. Het lijkt erop dat de keten bewerkte groente en fruit wel in prijs verhoogt, net als andere voedingsproducten en het daarmee opvangt. Marqt betaalt een eerlijke prijs aan vaste leveranciers, zo belooft het op de website. De telers zullen, zo lijkt het in ieder geval, niet gekort worden op de inkoopprijs.
Vrees prijzenslag
De grote winkelketens rekenen de prijsverhoging wel door, zo melden andere media. Die btw-verhoging zal niet voor alle producten dezelfde prijsbeweging opleveren, is de verwachting. Prijsgevoelige producten zullen mogelijk minder bewegen dan producten met toegevoegde waarde zoals gesneden groente. Dat is ook bij Marqt het geval.
Uit een rondgang van vakblad Distrifood blijkt dat onder supermarktondernemers vrees bestaat dat er een prijzenslag ontstaat als 1 of meerdere partijen niet de btw doorrekenen. Niet bij alle ketens is de prijsverhoging al doorgevoerd, meldde ook Distrifood.
Verkeerd signaal
Marqt zegt de verhoging van btw op groente en fruit een verkeerd signaal te vinden. Bijna de helft van de Nederlanders is te zwaar en eet bijna 120 gram groente en 70 gram fruit per dag minder dan het Voedingscentrum aanbeveelt. “Door deze maatregel worden ongezonde, goedkope producten, die vaak sterk bewerkt zijn, nog aantrekkelijker ten opzichte van gezonde producten. Daar zijn we het niet mee eens, dus stimuleren we de gezonde keuze. We vinden het belangrijk om daarin te investeren”, zegt Joost Leeflang, directievoorzitter bij Marqt.
‘Niet wakker liggen’
Financieel topman Ton van Veen van Jumbo ligt niet wakker van het verhoogde lage btw-tarief. Volgens de supermarktbestuurder zullen de prijzen in het schap zeker omhoog gaan. Maar dat gebeurt niet van de ene op de andere dag. Bovendien krijgen mensen meer te besteden door andere belastingmaatregelen. “Wij hebben circa 32.000 artikelen. Alle prijskaartjes in de schappen wijzigen is niet iets dat je van de een op de andere dag doet”, aldus Van Veen. “Bij sommige producten zal de btw-verhoging daarnaast wat meer doorberekend worden en bij andere wat minder. Anders krijg je wel hele rare prijzen.” Jumbo zag in 2018 door een stevige groei en overnames haar marktaandeel stijgen tot boven de 20%. Dat is goed nieuws voor leveranciers als The Greenery.