Supermarkten profiteren het meest van PlanetProof dat door marktpartijen het grootste ketensamenwerkingsproject wordt genoemd.
Dat volgt uit onderzoek naar ketensamenwerking in Nederlandse supermarkten met land- en tuinbouw door het bureau EFMI. Het onderzoek kwam er op initiatief van de supermarktkoepel CBL en toont volgens CBL aan dat ketensamenwerking steeds belangrijker wordt voor telers die aan binnenlandse supermarkten leveren.
PlanetProof
Het teeltschema On the Way to PlanetProof is door marktpartijen in AGF als belangrijkste project van ketensamenwerking benoemd. De ondervraagde partijen in de markt hebben PlanetProof ook beoordeeld. Daaruit blijkt dat telers het minst profiteren van PlanetProof (score van 6.0 uit 10). Supermarkten scoren daar een 7,2. Wel is de impact van het teeltsysteem groot. Een van de ondervraagden zei daarover: “De impact en omvang van PlanetProof op de gehele groente en fruitketen is enorm groot. Dit wordt door het merendeel van de retailers inmiddels opgepakt, waardoor de achterliggende teelt in grote mate aan het omschakelen is.”
Minder op toegevoegde waarde
In de vergelijking met 3 andere praktijkvoorbeelden in zuivel en veehouderij scoort PlanetProof minder hoog op toegevoegde waarde voor consument en intensiteit van de samenwerking of mogelijkheid om op te schalen.
€ 265 miljoen extra
De respondenten uit de verschillende ketens geloven allemaal dat de focus op toegevoegde waarde de komende jaren sneller zal groeien. De afgelopen drie jaar nam bijvoorbeeld de omzet toegevoegde waardeproducten in AGF in Nederlandse supermarkten toe met € 265 door bijvoorbeeld verspakketten.