De elektrische auto is nog steeds het fiscale troetelkindje van de overheid. En al die belastingvoordelen hebben effect. Het aantal elektrische auto’s en laadpalen is de laatste jaren explosief gestegen. Maar wat zijn nu eigenlijk al die voordelen die een ‘stroomauto’ ten gunste vallen?
Ten eerste een lage bijtelling voor de auto van de zaak. Vanaf 2019 geldt een gecombineerd bijtellingspercentage. Het bijtellingspercentage van 4% is van kracht tot een cataloguswaarde van € 50.000, maar vervalt daarboven, waardoor er over het meerdere 22% bijtelling moet worden betaald. Het bijtellingspercentage van een volledig elektrische auto is dus nog steeds erg gunstig ten opzichte van overige auto’s. Voor die andere auto’s geldt in de meeste gevallen een bijtellingspercentage van 22% of hoger.
In het jaar van aanschaf kan de extra aftrek oplopen tot € 10.800
Ten tweede de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Vamil. Op de investering in een volledig elektrische auto kan MIA geclaimd worden. Over de investering in een volledig elektrische personenauto kan tot een bedrag van € 40.000 27% MIA geclaimd worden. Dit betekent dat in het jaar van aanschaf de extra aftrek kan oplopen tot € 10.800. Dat is toch mooi meegenomen, net als de willekeurige afschrijving op grond van de Vamil. En ook de bijbehorende laadpaal kan – onder voorwaarden – in aanmerking komen voor de MIA en Vamil.
Ten derde de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm). Bij de aanschaf of het importeren van een auto in Nederland is bpm verschuldigd. Het tarief van de bpm is afhankelijk van de C02-emissie. Hoe vervuilender de auto, hoe meer bpm. Voor volledig elektrische auto’s hoeft geen bpm te worden betaald. Er geldt een nihiltarief.
Ik ga toch nog maar eens aan het rekenen wat het voordeligste is
Tenslotte, als vierde, de motorrijtuigenbelasting. Ook hiervoor geldt een vrijstelling voor volledig elektrische auto’s. Voor de plug-in hybride auto (t/m 50 gram/km uitstoot) geldt een vrijstelling van 50%.
De fiscale verleidingen om een volledig elektrische auto aan te schaffen als ondernemer zijn groot. Zo groot zelfs dat ook ik aan het overwegen ben om er een aan te schaffen. Maar ondanks al dat fiscale snoepgoed blijft de aanschafprijs nog erg hoog. En of het uiteindelijk onder de streep financieel voordeliger is om mijn dieseltje in te ruilen voor een elektrisch vehikel, betwijfel ik ook. Ik ga toch nog maar eens aan het rekenen wat het voordeligste is. Al is het wel lastig om niet zomaar te zwichten voor al die fiscale verleidingen.