Van Kessel Fruit uit Velddriel (Gld.) staat niet veel op de voorgrond, maar als Lidl-leverancier verandert dat. De fruitleverancier, die teelt en handel combineert, zet bovendien stappen in het clubrassegment met de appel Evelina.
Fruitteler en handelaar Jacco van Kessel staat deze week voor het eerst met zijn gezicht in de Lidl-folder als appelleverancier. Begin september stond Van Kessel Fruit ook in de spotlight toen de supermarktketen op de teeltlocatie in Waardenburg een Oogstfeest organiseerde.
Tekst gaat verder onder de Facebook-post.
In de kantine van het handelsbedrijf in Velddriel draait een videoreportage van dat Oogstfeest: Appelsafari met pluktreintjes, een wedstrijd appels schillen. Veel blije gezichten. Overal bordjes met appelweetjes. In de hele regio hingen aanplakposters. Van Kessel: “Het Oogstfeest was voor de eerste keer en midden in de pluk, maar het is allemaal meegevallen. Lidl heeft dat echt heel goed gedaan, kosten noch moeite gespaard. We komen als leverancier meer in de spotlight te staan. Lidl wil verbinding maken met de klanten.”
Tekst gaat verder onder de video.
Van Kessel levert het hardfruit voor de helft van de Nederlandse Lidl-winkels. De relatie bestaat al vijftien jaar en met dat groeiende afzetkanaal van Lidl groeide Van Kessel Fruit mee. “Het marktaandeel van Lidl is misschien 11%, maar met de steeds bekroonde agf-afdeling is de fairshare misschien wel 120. Dat betekent dat het marktaandeel in fruit dus hoger is dan 11%.”
Bedrijfsprofiel Van Kessel Fruit
Jacco en Gerard van Kessel zijn eigenaar-directeur van Van Kessel Fruit bv. Op drie teeltlocaties beslaat de teelt nu 75 hectare. Een groei naar 100 hectare in 5 tot 10 jaar behoort tot de mogelijkheden.
De drie teeltlocaties zijn aparte ondernemingen en staan los van de handels-bv in Velddriel (Gld.). Met teeltlocaties op Tholen (Zeeland), in Velddriel en Waardenburg spreidt Van Kessel de risico’s. In het vorstjaar 2017 had de teler op Tholen een recordoogst peren. Op de drie locaties staan de perenrassen Conference en Lucas plus appelrassen Elstar, Evelina, Red Prince en Golden Delicious. Bij de aanplant van het clubras Evelina in Velddriel overweegt Van Kessel hagelnetten te plaatsen.
Duurzamer met kartonnen kilobakjes peer
Als Jacco van Kessel de productiehal laat zien, legt hij her en der snel een appel recht op de pakbladen in de zwarte kartonnen dozen van Lidl. Samen met Lidl sleutelt hij aan het assortiment én de verpakking. Bij de perenpaklijn vallen de kilobakjes van karton gelijk op. Lidl wil duurzamer verpakken. De kartonnen bakken zijn klein en open, zodat de peren goed tonen als een fruitschaal. Hier zijn nog uitdagingen. In de open vouwhoeken van de bakjes steken soms steeltjes uit die vast komen zitten op de lopende band of aan het plastic om de andere bakjes. Het wikkelplastic blijft voorlopig nodig.
De ontwikkelingen gaan snel in het Lidl-fruitschap. Twee jaar geleden introduceerde Lidl Conference Ready to eat, vorig jaar kwam daar biologische Conference bij. Twee jaar terug breidde Lidl uit met de Maribelle-appel en Xenia-peer. In deze eerste week van oktober heeft Van Kessel Fruit de handen vol aan twee acties bij Lidl met Jonagold-appels voor € 0,79 en Lucas-peren (Beurré Alexander Lucas) voor € 0,99. Die laatste peer wordt dit jaar meer een actie-artikel en komt dus vaker in de belangstelling bij Lidl-klanten. Van Kessel teelt de Lucas op het Zeeuwse eiland Tholen, op één van de drie teeltlocaties met in totaal 75 hectare.
Flexibiliteit in leveren
Als één van de hofleveranciers van Lidl is flexibiliteit nodig. In de productiehallen staan twee hybride lijnen van Greefa die kunnen voorsorteren en verpakken. Van Kessel: “We moeten elke dag kunnen leveren en schakelen met actie-artikelen.” In de productiehal is her en der zichtbaar dat aan duurzaamheid wordt gewerkt. Zo worden dozen gevouwen van grote pallets plat voorgevormd karton. “Ongelooflijk dat vroeger met lege dozen en dus lucht gereden werd in vrachtwagens”, lacht Van Kessel. Het voordeel van karton is dat geen retourvracht nodig is zoals met kunststof kratten. Op de daken in Velddriel en de drie teeltlocaties liggen nu opgeteld zo’n 2.000 zonnepanelen. Het water uit de sorteerlijn wordt in vier stappen gereinigd en hergebruikt. Dit soort stappen verwacht Lidl van haar leveranciers.
Duurzaam telen
Zo ook in de teelt. Van Kessel voldoet aan het Lidl-duurzaamheidsplan, naast PlanetProof één van de twee alternatieven die Lidl stelt aan telers. Van Kessel zegt voorlopig het Lidl-duurzaamheidsplan aan te houden vanwege de lagere kosten en administratieve lasten. Dat kan veranderen als andere afnemers of Lidl toch kiezen voor PlanetProof, maar voorlopig ziet hij nog geen vraag van afnemers naar dit keurmerk.
Hoe belangrijk Lidl is in omzet kan Van Kessel niet prijsgeven. Export wordt in ieder geval ook steeds belangrijker. “We zoeken ook andere afzetkanalen en exportmarkten. Daar zit de groei met peren in landen als Polen, Scandinavië en Frankrijk.” Afnemers zijn er zowel in handel als retail. “In Scandinavië lopen we mee in een programma bij een supermarkt, in andere landen zijn we er druk mee bezig.”
Inkoop verlegt zich
Voor die groeiende handel in binnen- en buitenland neemt Van Kessel fruit af bij een groep vaste telers. Steeds minder vaak gaat dat met fruitpacht, waarbij vlak voor de pluk de oogst van de bomen wordt gekocht. De inkoop is verlegd naar cellen fruit in het seizoen. Dat betekent minder risico op kwaliteitsverlies of prijs voor de koper.
Hoe zit het met termijnhandel? Van Kessel heeft zich wel al verdiept in het instrument van Fruit Trading Company, maar wacht voorlopig af met handelen. Hij kent de gevraagde contractprijs ook niet precies. Dat betekent dat het in de dagelijkse handel voor de handelaar niet een grote rol speelt. “We kijken de kat uit de boom, maar ik denk dat het in de toekomst wel wat kan betekenen.”
De termijnmarkt moet het sentiment in de markt vangen. “Het sentiment is vooral een gevoel”, zegt Van Kessel. “In een oplopende markt willen telers vaak niet verkopen, omdat ze denken dat een verhoging van € 0,02 over een week € 0,05 kan zijn. In een dalende markt kun je makkelijker kopen. Als wij met Lidl over weekprijzen praten, kijk ik naast de beschikbare prijzen ook altijd hoe vaak gebeld is die week door telers om te verkopen.”
Verkooprechten Evelina-appel
Op gebied van clubrassen zette Van Kessel dit seizoen een grote stap. De leverancier heeft de verkooprechten voor Nederland van Evelina-appel verkregen. “De rechten lagen bij een Belgisch handelsbedrijf dat ermee is gestopt. In Europa is het een bekend clubras, maar in Nederland kennen niet veel mensen dit ras. Wij willen daarin verandering brengen.” Sinds afgelopen voorjaar staat in Velddriel 5 hectare. Het is een leerproces om de rode Pinova-mutant zo goed mogelijk te telen. Met de kennis van de andere al bestaande Nederlandse telers verwacht Van Kessel snel de markt op te kunnen en de appel ook aan te bieden aan telers uit het netwerk.