Doorgaan naar artikel

‘Flitsen mag niet meer (voor de bijtelling)’

Big Brother moet een stapje terugdoen. De fiscus mag geen gebruik maken van camerabeelden van geflitste auto’s. Dat heeft de Hoge Raad enige tijd geleden besloten en de Belastingdienst heeft zich hierbij neergelegd.

De fiscus wil graag zoveel mogelijk weten om de belastingheffing op een goede manier te laten verlopen. Begrijpelijk, maar ook gevaarlijk. Voor je het weet ziet ‘Big Brother’ alles en heb je als burger geen enkele privacy meer. In een land waarin de overheid alles weet wat haar burgers doen, wil ik in ieder geval niet leven.

De fiscus weet al heel veel

En de fiscus weet al heel erg veel van haar burgers. Denk aan al die rekeningen bij banken en verzekeraars in binnen- en buitenland die ‘keurig’ elk jaar worden doorgegeven. De salarisgegevens van werknemers, de WOZ-waardering van onroerend goed, de gegevens van de gecombineerde opgave en ga zo maar door.

Privégebruik van de zakelijke auto

Maar gelukkig hebben we een Hoge Raad die af en toe paal en perk stelt aan wat de fiscus allemaal wel of niet mag. En dat is ook het geval met de camerabeelden die langs de snelweg worden gemaakt. De Hoge Raad heeft beslist dat de fiscus geen gebruik mag maken van de ‘geflitste’ auto’s om de bijtelling voor het privégebruik van de zakelijke auto te controleren.

Big Brother weet al meer dan genoeg van ons

Privacyregelgeving

De Belastingdienst heeft lang over de uitspraak van onze hoogste rechter nagedacht, maar heeft uiteindelijk besloten om op te houden met flitsen ten behoeve van de bijtelling. Er is namelijk geen enkele manier waarop de fiscus camerabeelden van snelwegen kan gebruiken om te controleren of zakelijke rijders hun auto niet te veel privé gebruiken zonder privacyregelgeving te schenden.

Omgekeerde bewijslast

De Belastingdienst zal nu voor het toezicht op het privégebruik van zakelijke auto’s andere manieren moeten verzinnen. En deze zijn er meer dan genoeg. Denk bijvoorbeeld alleen al aan het feit dat de bewijslast voor het niet zakelijk rijden bij de ondernemer of werknemer ligt. Deze omkering van de bewijslast ten nadele van de zakelijke rijder is in de wet opgenomen om het werk voor de Belastingdienst gemakkelijker te maken. Met als gevolg de bekende kilometeradministraties die voor iedere rit bijgehouden moeten worden.

De fiscus heeft hiermee een heel erg sterk controlemiddel. Volkomen terecht dus dat de Hoge Raad paal en perk stelt aan het gebruik van flitsbeelden van de snelweg. Big Brother weet al meer dan genoeg van ons.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin