Mijn dochter betrok vorige maand een nieuwe woning en werd deze week 21. Dolblij is ze met haar huis in een leuke buurt in Den Haag en met officieel volwassen worden. Maar bijna nóg blijer met het feit dat Picnic haar onlangs promoveerde van een plekje op de wachtlijst naar het officiële klantenbestand.
Daags voor haar verjaardag kwam er dus zo’n smal elektrokarretje aantuffen, zwaar van de cola, kaasjes, stokbrood en andere feestboodschappen. Dan hoor je er pas echt bij, tegenwoordig: online je dagelijkse boodschappen doen en thuis laten bezorgen wordt steeds gewoner. Op de ranglijst van onlinewinkels is AH gestegen naar plek 3, nog voor online-giganten als Zalando en Wehkamp. En ook Jumbo staat in de top 10, drie plaatsen boven Picnic, dat steeg naar plek 11.
Op je laptop of via je smartphone shoppen gaat volkomen anders dan achter je winkelwagentje aan tussen de schappen van een echte winkel lopen
Het zet de deur open naar een andere manier van groenten en fruit aanbieden. Op je laptop of via je smartphone shoppen gaat immers volkomen anders dan achter je winkelwagentje aan tussen de schappen van een echte winkel lopen. Dan komen consumenten al te vaak tóch weer met te weinig agf thuis.
Consumptie van groenten en fruit
De consumptie daarvan wil maar niet aantrekken, hoe gezond dat ook zou zijn voor Nederland en de Nederlanders. Dat constateert ook het GroentenFruit Huis, dat sinds de verhoging van het btw-tarief van 6 naar 9% de consumptie van groenten en fruit gestagneerd is. “Supermarkten verkochten 2% minder vers fruit en slechts 1% meer verse groenten”, waarmee we de achterstand die de gemiddelde Nederlander heeft ten opzichte van de aanbevolen hoeveelheid die we zouden moeten eten dus lang niet inlopen.
Gemaksgeneratie
Met de focus op de vermeende prijzigheid ervan komen we natuurlijk ook niet verder. Dat GfK in haar jaarlijkse Versrapport voor de zoveelste keer de Lidl kampioen maakt van agf is tekenend. Een beperkte keuze en een simpele presentatie van het product tegen lage prijzen, als dat ook dit jaar weer de top is in groenten en fruit, dan is er toch echt iets mis met de Hollandse kijk op deze productgroep. Misschien dan maar liever onze hoop gevestigd op een gemaksgeneratie, die vertrouwt op algoritmes om ons het boodschappen doen uit handen nemen inclusief het afwegen van budget, gezondheid en milieu.