Supermarkten slagen er in hun brutomarges op groente en fruit nog steeds te verhogen.
Franse onderzoekers zijn in staat groentemarges van supermarkten en handel te berekenen. Dat voorbeeld streeft Nederland ook na. Deze week maakte het Franse Prijsobservatorium het onderzoek bekend over de marges in de landbouwketen. De onderzoekers komen met wetenschappelijke methodes tot prijstrends en concluderen bijvoorbeeld dat in 2018 brutomarges op tomaten voor supermarkten zijn gegroeid, waar die voor teelt en handel gekrompen waren.
Marges stijgen extra bij hoge prijzen
Voor groente- en fruitprijzen komen de onderzoekers tot een schatting van de winkelprijzen ten opzichte van de handelsprijzen. Het is een wiskundige vergelijking. De winkelprijs is gelijk aan 1,51 x handelsprijs + 0,54. Dat betekent een prijsopleving in de handel tot een relatief grotere marge leidt. Die trend is al zichtbaar sinds 2012 en vindt zijn hoogtepunt altijd in deze junimaand, stellen de onderzoekers. De aanvoer van kersen, nectarines en aardbeien brengt dermate hoge marges dat dit de topweken zijn voor supermarkten. In het voor- en naseizoen is met hardfruit niet diezelfde marge te maken.
Relatie winkelprijzen zwakker
Directeur Philippe Chalmin van het Prijsobservatorium, bracht deze week verslag uit in het Franse parlement. Chalmin signaleert op basis van de berekeningen dat de relatie tussen de winkelprijzen en het inkomen van de tuinder steeds losser wordt. Het is steeds meer de internationale markt die van invloed is op de prijs voor tuinders. Dat is ook zichtbaar in de toename van importproduct voor belangrijke land- en tuinbouwproducten in Frankrijk.
Nederlandse plannen
Ook in Nederland wordt gewerkt aan een prijzenobservatorium. Kartelautoriteit ACM noemt dit een Agronutri-monitor. Het is de bedoeling dat onderzoekers over meerdere jaren voor een aantal producten de prijzen en verdelingen van marges gaan volgen.