Een tijd terug wees een collega-psycholoog mij op een radio-uitzending over stemmingsproblemen bij agrariërs. Als één van de vele redenen werd genoemd dat agrariërs last hebben van kritiek uit de samenleving.
Boeren zouden hufters zijn met al dat gif en die stalbranden. Dit soort berichten komen vaker voorbij. Vraag is alleen of de samenleving een hekel aan boeren heeft. Natuurlijk lees ik ook negatieve berichten op social media. Ik zie dat alleen niet als teken dat de samenleving mijn man een hufter vindt. Een klein deel van de samenleving heeft een extreme mening. Of dat nu over klimaat, zwarte piet of de agrarische sector gaat.
Open voor een gesprek
Dat is echter geen afspiegeling van de samenleving. Ik spreek veel mensen en dan gaat het geregeld over de agrarische sector. In geen van die gesprekken merk ik vijandigheid. Je zou kunnen denken dat dat deels komt omdat het gelijkgestemden zijn. Maar ik spreek ook voldoende mensen buiten de agrarische wereld. Ze stellen vragen en zijn nieuwsgierig. Soms wat kritisch, maar ze staan open voor een gesprek. Mensen vragen of ze tijdens de bloesemperiode of in de pluk foto’s mogen maken. Ze vinden het prachtig. Zij zijn ook de samenleving. Alleen hoor je hen niet op social media.
Selectieve aandacht
Het probleem van ons brein is dat het informatie selecteert. Iets waar je net wat over gehoord hebt, trekt de aandacht. Een nieuwe auto op het oog? Je ziet hem overal. Zijn we gespannen of somber, dan geldt hetzelfde. Negatieve dingen vallen extra op. In de psychologie noemen we dit selectieve aandacht. Heb jij het idee dat de samenleving je een hufter vindt? Dan gaat je aandacht naar die berichten én je onthoudt ze. Zo wordt het idee dat iedereen je een hufter vindt steeds meer bevestigd en ga je je steeds ellendiger of bozer voelen.
Zet je social media uit en besteedt je aandacht aan de mensen die het beste met je voor hebben
Kunst is om het in perspectief te zien. Bepaalt een ander wie ik ben? Zijn 10 meningen de samenleving? Hoeveel mensen ken je die wel respect voor je hebben? Maar vooral: zet je social media uit en besteedt je aandacht aan de mensen die het beste met je voor hebben.